
2007. március 27. 

Lectori salutem - az ombudsmanok üdvözlik az olvasókat 

 

Csak most, csak itt ünnepélyesen szeretnénk bemutatkozni. Ünnepélyesen, mert szerintünk 

fontos, hogy legyen nálunk Magyarországon újságombudsman. Hogy legyen fontos a lapnak, 

az olvasónak, a nyilvánosságnak, de talán egy hangyasóhajnyit még a hazának is. 

Magyarországon elsőként a Magyar Hírlap vezette be az újságombudsman intézményét. 

Pontosan két évvel ezelőtt ott kezdődött a mi újságombudsmani pályafutásunk, ami 2006. 

nyarán ért véget, gondoltuk akkor, örökre. Most, igaz, csak négy hónapra, a Népszabadság 

felkérésére megint kötélnek álltunk, őszinte örömmel, de azzal, hogy utánunk remélhetőleg 

valaki más folytatja. 

Mondhatnánk, minden újság kockázatos lépésre szánja el magát, amikor ombudsmant keres 

magának, de magyar napilap különösen, hiszen kiszolgáltatottá teszi magát versenytársaival 

szemben. Másfelől azt is mondhatjuk, ez biztosan nyerő húzása annak az újságnak, amely 

komolyan veszi magát. Akárhogy is, a lap, amely független újságombudsmanra bízza magát, 

nem él az öntömjénezéssel, hinni akar saját hitelességében, független. Újságombudsman, 

olvasói szerkesztő, az olvasó ügyvédje: többféle név, de hasonló tartalom. Ez az a fickó, aki a 

kákán is csomót keres, ádáz, beleköt az élő fába, bánt, kioktat, játssza az eszét, osztja a lapot, 

beszól, sokszor bírál, csak néha dicsér; miközben lehet, sokkal kevesebbet tud a szakmáról, 

mint szerencsétlen áldozata. 

Mivel foglalkozhat az olvasó képviselője? Ellenőrizheti például, hogy valamely kérdés 

feldolgozásakor az újság megszólaltatta-e az összes érintett felet, különösen azokat, akiket a 

megjelent közlemények kedvezőtlen fényben tüntettek fel. Kíváncsi lehet arra, mikor jelöli 

meg forrásait az újság, és mikor titkolja el azokat, milyen indokkal. Miként ellenőrzi híreit a 

közlés előtt.  Arra is, hogy a leleplezőnek szánt közlemény megjelentetését kellő 

körültekintés, a források alapos ellenőrzése előzte-e meg, még akkor is, amikor a forrás 

valamiért nem nevezhető meg. Eléggé gyanakvó-e? Ellenőrzi-e az állításokat? Az 

ombudsmannak nem lehet mindegy , vajon az újságban megszólaltatott vagy a tudósításokban 

szereplők személyiségi jogait, méltóságát nem érte-e sérelem. 

Az ombudsman nyomon követheti a szerkesztőség állásfoglalásait. Ha valamely politikai, 

társadalmi vagy jogi kérdésben a lapnak volt megállapítható álláspontja, akkor megvizsgálja, 

hogy az újabb, hasonló esetekben, következetes álláspontot képvisel-e a lap, vagy indokolja-e 

álláspontja változását. Megvizsgálhatja, hogy az álláspont összhangban van-e a szerkesztőség 

által vallott elvekkel. A Népszabadság igényes, mérsékelt, baloldali liberális újságnak 

minősíti magát. Bírálatunkat természetesen ehhez is mérhetjük. Az ombudsman vizsgálja a 

lap témaválasztásának indokoltságát, valamint az egyes témák kezelését. Már az is baj lehet, 

ha éppenséggel nincs fontos ügyekben világos álláspontja az újságnak, de az is, ha a 

közvélemény jelentős részét hosszabb ideje foglalkoztató, a lap figyelmére okkal számot tartó 

társadalmi vagy politikai tárgy feltűnően hiányzik a lap oldalairól, vagy ha az újság 

tudósításai mellőzik a leglényegesebb vonatkozásokat.  

Az ombudsmant, ő is csak újságolvasó, érdekelhetik a publicisztikai műfajok vagy a könyv-, 

film-, irodalom- és művészetkritika, de erről ritkán írhat, mert bölcsebb, ha személyes 

ízlésével, elfogultságaival nem terheli az olvasót. 



Függetlenek vagyunk a szerkesztőségtől. Megeshet, igazságtalannak érzi bírálatunkat az 

újság, de ekkor is kénytelen véleményünket úgy közzé tenni, ahogy mi megírjuk, ahogy mi 

gondoljuk. Persze, ha véleménye szerint az nem hagyható szó nélkül, megjegyzéseket fűzhet 

hozzá. Az ellenségesség viszonylagos: az újság is és az olvasó is jó lapot szeretne. Akárcsak 

az ombudsman. Az ombudsman csak olyan lapot bírálhat, melyet maga is szívesen olvas. 

Az újságombudsman, említettük már, az olvasó képviselője. Kíváncsian, tisztelettel várjuk 

ezért a vérmes és az érveket latra vető, mérlegelő olvasók véleményét is, de különösen az 

utóbbiakat. Az elégedetlen olvasó az ombudsman segítője, észreveszi azt, ami felett mi, 

felületesek, átsiklottunk, de alkalmat adhat arra is, hogy a szerkesztőség álláspontját, annak 

megvizsgálása után, akár meg is védjük. A felháborodott olvasóknak előre mondjuk, nem 

tartjuk magunkat illetékesnek a lap "irányvonalának" bírálatára. Akik például nem eléggé 

baloldalinak vagy túlságosan liberálisnak tartják lapjukat, vagy éppen fordítva, ne hozzánk 

forduljanak. Helyes, ha egy lapnak van világnézeti elkötelezettsége: de természetesen a 

világnézeti elkötelezettség nem azonos a politikai elfogultsággal. Ha úgy találjuk, hogy a lap 

világnézete tárgyilag elfogult tudósításhoz vezet, azt szóvá fogjuk tenni, és erre bíztatjuk az 

olvasót is. És ha a "jó újságírás" követelménye ellen, jelentsen ez bármit is, ön  szerint 

kedvenc lapja valahol vétett, kérjük, írja meg ezt nekünk címzett levélben a szerkesztőség 

címén, vagy drótpostán: ombudsman@nepszabadsag.hu. 

 

2007. április 3. 

Illetéktelen lidércek Lesencefaluban 

A titkosszolgálatok és az újságírás újabb története konfliktusos. Egy 1997-es adatvédelmi 

biztosi vizsgálat nyomán például hétszázkilencvenhat magyar embertől - köztük számos 

újságírótól - volt kénytelen a Nemzetbiztonsági Hivatal bocsánatot kérni jogellenesen 

elrendelt "biztonsági ellenőrzése " miatt. Voltak olyan későbbi esetek, csak a példa kedvéért 

Csík Ritáé (Népszava) és Rádi Antóniáé (HVG), melyeket az újságírótársadalom akár 

kollektív megfélemlítési kísérletként is értékelhetett (lásd: A Btk. és a nyilvánosság - Az 

újságíróktól fél az állam, Népszabadság, 2006. január 9.) 

Különös történet szerepelt megint néhány napig a vezető hírek között. A Magyar Nemzet két 

újságírója január vége táján Lesencefalura látogatott, hogy Szilvásy György 

kancelláriaminiszer ott épülő házáról tájékozódjék. Ezt követően, röpke két hónap múltán, a 

Nemzetbiztonsági Hivatal két munkatársa felkereste az újságírók egyikét, lakásán. Az 

újságíró és a lap szerint a hivatal emberei arról érdeklődtek, hogy mit keresett Lesencefalun, 

illetve megkérdezték, mennyire biztos az illető állása a Magyar Nemzetnél. A lap 

következtetni engedi, hogy a látogatás célja a miniszter vagyonosodását kutató újságírók 

megfélemlítése volt. A hivatal szerint, bár a látogatás megtörtént, az említett kérdés nem 

hangzott el. 

Az első, március 23 -i híradás után az NBH több körülmény említésével magyarázta, mi tette 

az újságíró személyes felkeresését indokolttá. Először is, Szilvásy György nemzetbiztonsági 

védelem alatt álló személy, ezért a felőle és szokásai, kapcsolatai felől érdeklődők kilétének 

kiderítése szükséges. Másodszor, a hivatal "számításba vette", hogy az újságírók kirándulását 

követően nem sokkal betörtek a helyi polgármesteri hivatalba. Harmadszor, ugyancsak az 

újságírók látogatása után, néhány esetben "illetéktelenek újságírókként fellépve kísérelték 

meg bűncselekmények elkövetését". Szerintünk kevesebb magyarázó történet több lett volna, 

és hihetőbb is. 

mailto:ombudsman@nepszabadsag.hu


A hír megjelenését követő hétvégén Demeter Ervin, az Országgyűlés nemzetbiztonsági 

bizottságának Fideszes tagja magyarázatot követelt a minisztertől. Az ügyben az utolsó 

információ az, hogy március 26-án Szilvásy miniszter bejelentette, vizsgálatot kezdeményez a 

hivatalnál, hozzátéve, az NBH munkatársai csak munkájukat végezték, akár csak az újságírók. 

De minek a vizsgálat, ha már tudja az eredményt? 

A Népszabadság március 24-e és 27-e között összesen három alkalommal számolt be a 

történetről. A lap szempontjából pikáns, hogy az egyik főszereplő éppen a Magyar Nemzet. 

Az eddig ismertté vált tények alapján tudható, hogy az NBH valóban érdeklődött az újságírók 

után, viszont nem tudható, hogy ezt miért tette. 

A Népszabadság tudósításaival kapcsolatban azt vizsgáljuk, a lap feltette-e magának, 

olvasóinak, és az érintetteknek azokat a kérdéseket, amelyek - szerintünk - a most tudható 

tények alapján jogosan felmerülnek. 

Ami hiányzik 

Kezdjük egy fontos mulasztással. A Népszabadságban megjelent egyetlen tudósításból sem 

tudhatja meg az olvasó közvetlenül azt a nem mellékes tényt, hogy a kancelláriaminiszter 

felügyeli a Nemzetbiztonsági Hivatalt . Ez Szilvásy miniszter szerepét sajátossá teszi. 

A nagyon figyelmes olvasó két indirekt közlésből következtethetett csak erre a fontos 

körülményre: abból, hogy Szilvásy vizsgálatot "kezdeményezett" az NBH-nál (igaz, ezt bárki 

megteheti), illetve Demeter Ervin erre vonatkozó utalásából. 

A történet további figyelmet érdemlő mozzanata az NBH több, egymástól független indoklása 

arra nézve, hogy miért volt szükséges az újságíró felkeresése. Az indoklás legbiztosabb lábon 

álló eleme az az állítás, hogy Szilvásy különleges védelem alatt álló személy. Azt 

mondhatnánk, ez önmagában elég is volna: ha valaki egy védett személy hollétéről, 

szokásairól, kapcsolatairól érdeklődik, akkor a hivatalnak kötelessége tisztázni szándékait. 

Csakhogy ez nem magyarázza meg, mi szükség volt az újságíró személyes meglátogatására. 

A Népszabadság is beszámolt róla, hogy az újságírók autójának rendszámát valaki a faluban 

felírta, és az NBH ennek alapján azonosította az egyik újságírót, és kereste meg személyesen. 

Tehát amikor a lakására mentek, már tudták, kiről van szó, és a Magyar Nemzet újságírójáról 

feltételezhették, hogy nem merényletet tervez, hanem a vagyonosodásról gyűjt adatot. 

Csodálkoznánk, ha az NBH-nak a személyes azonosításra az volna a bevett módszere, hogy el 

megy a célszemély lakására , és megkérdezi, valóban az-e, akinek mutatja magát. (Magunk is 

elvégeztük a próbát, két hónap helyett nagyjából öt percünket vette igénybe titkosszolgálati 

eszközök nélkül: a két érintett újságíró, Villányi Károly és Pál Gábor nevét megjelölve a 

Magyar Nemzet keresőjében 355, illetve 1781 cikket talál az ember. Ehhez nem kell lakásra 

menni). Ha a jogos kérdések tisztázásához semmi szükség nem volt a személyes látogatásra, 

vajon miért került erre mégis sor? Szerintünk ez kézenfekvő és fontos kérdés, de a 

Népszabadság nem tette fel: sem magának, sem másnak. Minket még az is érdekelne, vajon 

megállt-e a titkosszolgálat tisztje az ajtó előtt a gangon, vagy netán be is nyomult a lakásba. 

Illetéktelen betörők 

Az NBH másik két magyarázata több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol. Ugyebár 

azzal indokolták a tisztázás igényét, hogy az újságírók látogatása után betörtek a 

polgármesteri hivatalba, illetve magukat újságírónak kiadó (találgatunk: mikrofonnal vagy 

jegyzettömbbel hadonászó?) "illetéktelenek" bűncselekmények elkövetését kísérelték meg. Ez 

tetszik nekünk: mire is voltak ezek "illetéktelenek"? Bűncselekmények elkövetésére? Úgy 



tudjuk, arra mindenki illetéktelen. Vagy arra, hogy magukat újságírónak mutassák? Honnan 

tudják, hogy nem voltak újságírók: talán onnan, hogy tudják, kik voltak? Ha igen, akkor 

viszont miért keresték emiatt később az MN-es újságírót? Milyen bűncselekményt "próbáltak" 

ezek az álújságírók Lesencefalun elkövetni? Csirkét akartak lopni, de elszaladt? És egyáltalán, 

hogy hozhatók ezek az esetek összefüggésbe a két (valódi) újságíróval, ha egyszer 

távozásuk után történtek meg? Szerintünk a hírek figyelmes olvasójában ezek a kérdések 

ésszerűen merülnek fel. A Népszabadság szerkesztőségében a jelek szerint nem merültek fel. 

Mi azt is különösnek találjuk, hogy az NBH falusi betörések ügyében nyomoz, de ez a 

furcsaság sem tűnt a lap készítőinek. 

Általános passzivitás 

Mit bizonyítanak ezek a kérdések? Önmagukban szinte semmit, de szerintünk a körültekintő 

szerkesztőnek, újságírónak elegendő okot adnak a gyanúra, és arra hogy ne nyugodjék meg a 

hivatalos magyarázatok hallatán. A Népszabadság azonban a történet kezelésében általános 

passzivitást tanúsított. Amennyire a cikkekből megállapítható, a lap tudósításai teljes 

egészében a Magyar Nemzet, az MTI, valamint az NBH és a kormányszóvivői iroda 

közléseire támaszkodtak, az önálló tájékozódás nyomait nem leltük. Nem keresték meg a két 

újságírót, Szilvásyt, vagy az NBH illetékeseit. Nem néztek utána az építkezésnek, vajon 

méretei, értéke motiválhatta-e a minisztert valamilyen figyelmeztető akcióra. A lap egyetlen 

önálló lépése az volt, hogy megkérdezte a MÚOSZ elnökének véleményét az ügyről. De ez 

volt-e a legsürgetőbb tennivaló? 

 

2007. április 17. 

Gáz 

 

Nem minden héten fordul elő, hogy Magyarország a nemzetközi politika érdeklődésének 

előterébe kerül. Az pedig még ritkább, hogy ez egy olyan kormányzati döntés nyomán 

történik, amely sok megfigyelő szerint ellentétes az ország általános külpolitikai céljaival. 

Híresek vagyunk 

Ez év márciusában mégis éppen ez történt, mégpedig a kormánynak a Nabucco illetve Kék 

Áramlat nevű nemzetközi gázvezetéktervek kapcsán tett állásfoglalásai nyomán. Mint 

ismeretes, a Nabucco az Európai Unió "válasza" az unió gázellátásának túlzott orosz-

függőségével kapcsolatos félelmekre, míg a Kék Áramlat a Gazprom válasza egyrészt magára 

a Nabucco-ra, másrészt a már meglévő vezetékek tranzitországainak (Ukrajna, Belorusz) 

politikai bizonytalanságaira. Mindkét tervnek lökést adtak a közelmúlt belorusz illetve ukrán 

gázszállítási ribilliói, és mindkettőről elmondható, hogy megépülésük esetén valamicskét 

növekedne Európa és Magyarország ellátásának a biztonsága. Ha a Kék Áramlat épül meg, 

akkor pusztán a szállítási útvonalak cserélhetősége és a tranzitországokkal kapcsolatos 

kockázatok szétterülése miatt, ha pedig a Nabucco, akkor ugyanezek mellett még a 

"forrásoldal" sokszínűsödése miatt is, hiszen ezen a vezetéken a tervek szerint nem orosz, 

hanem türkmén, kazah, azeri és esetleg iráni gáz érkezne. 

A gázmizéria huzamosabb ideje visszatérő témája a nagyobb mértékadó hírközlő 

szervezeteknek. A Népszabadság például legalább tavaly júniusa óta rendszeresen beszámol a 

két gázvezetéktervvel kapcsolatos fejleményekről. A híradások sokáig arról szóltak, hogy a 

magyar kormány mindkét tervben érdekelt, és egyelőre egyik mellett sem akarja végleg 



elkötelezni magát a másik kizárásával. A történet akkor ért fordulópontjához, amikor ez év 

március 12-én az International Herald Tribune arról számolt be, hogy a magyar 

miniszterelnök álláspontja egyértelműen a Kék Áramlat javára változott: a kormányfő a 

lapban "álom"-nak minősítette a Nabucco-t, és reálisabb tervnek nevezte a Gazprom-

beruházást. A hír jelentős negatív visszhangot váltott ki az európai sajtóban és az uniós, 

illetve amerikai döntéshozói körökben, és azonnal komoly belpolitikai konfliktussá vált, 

miután a vezető ellenzéki párt politikusai az EU hátbatámadásával vádolták a kormányt, és 

annak szorosabbá váló orosz kapcsolatai kapcsán szovjet-kori analógiákat vontak. 

Felcserélődő szerepek 

A sztorinak több figyelemre érdemes vonása van: a belpolitikai szerepek átmenetileg 

felcserélődtek, mivel rendszerint a balközép pártok szokták jobboldali riválisukat EU-

ellenességgel (vagy legalábbis nem kellő lelkesedéssel) vádolni, s épp a Fidesz szokta az EU-

hoz való "szolgai" igazodást a koalíció szemére vetni. Az európai orientáció afféle 

identitásképző tényező a szociálliberális oldalon, és amennyire meg tudjuk ítélni, erősen 

meghatározza a Népszabadság önképét is. Ezért különösen fontos kérdésnek tartjuk, hogy a 

lap miként kezel egy olyan, nagy fontosságú sztorit, amelyben a szerepek mintha 

felcserélődnének. Elsősorban a tájékoztatás kiegyensúlyozottságát vizsgáltuk, és azt, a lap 

elegendő információt adott-e olvasóinak azokról a részletekről, amelyek a Nabucco-Kék 

Áramlat ügy megítéléséhez szükségesek. 

Először is azt kell leszögeznünk, hogy a Népszabadság az ügyet vitathatatlanul súlyának 

megfelelően kezelte. Tavaly nyár óta legalább hatvan írás - nagyobbrészt tudósítás, kisebb 

részt interjú és publicisztika - foglalkozott részben vagy egészben a gázvezetékek ügyével, a 

lap bőségesen beszámolt a külföldi reakciókról és véleményekről, megkérdezett hazai és 

külföldi független energiapolitikai szakértőt, véleményoldalán helyt adott ellenzéki politikus 

kormányt bíráló írásának. A figyelmes olvasónak tehát volt alkalma arra, hogy megismerje a 

fontosabb érveket és tényeket, és tájékozódhatott arról is, hogy a világban mit gondolnak az 

ügyről. Ezzel a lap legalapvetőbb kötelességének eleget tett. A részletek és az arányok 

tekintetében azonban már akad kifogásolni való. 

Tért nyer a Nabucco-szkepticizmus 

Érdekes trendre bukkanunk például, ha megvizsgáljuk a lap tudósításainak tónusát 2007. 

március közepe (az IHT cikke) előtt, illetve azt követően. A miniszterelnök sok vihart kavart 

kijelentése előtti időszakban a Népszabadság beszámolóinak túlnyomó többsége semlegesnek 

mondható abban az értelemben, hogy a Nabucco és a Kék Áramlat ismertetése során nem 

említettek olyan körülményeket, amelyek valamelyiket a másikhoz képest előnyösebbnek 

vagy hátrányosabbnak mutatták volna. Az értékelő elemeket is tartalmazó tudósításokban a 

Nabucco-t fontos, stratégiai magyar és európai érdekeket szolgáló tervnek mutató cikkek 

minimális fölényben voltak a "Nabucco-szkeptikus" írásokkal szemben, de kétségtelen, hogy 

már 2006 nyarán is találkozhatott az olvasó olyan független elemzői véleménnyel, amely az 

EU-s elképzelést "blöff"-nek minősítette, mégpedig azért, mert a megszólaló szerint nem lesz 

elég nem orosz gáz, amivel a vezetéket fel lehetne tölteni. A kérdés élessé válása, tehát 

március közepe óta viszont érzékelhetően megsokasodtak a Nabucco-szkeptikus beszámolók. 

Mintha a miniszterelnök után váratlanul az újság is felfedezte volna az uniós projektet övező 

bizonytalanságokat. Ez részben persze érthető, hiszen a kirobbant konfliktus nyomán vált 

igazán sürgetővé annak tisztázása, valójában milyen súlyúak ezek a bizonytalanságok. Ennek 

ellenére nehezen küzdhető le a benyomás: az a tény, hogy az IHT-cikk után pártpolitikai 

dimenziót is kapott az ügy, nem maradt hatástalanul a Népszabadság tudósításainak irányára. 



Az elmúlt egy hónapban megjelent híranyagokban, miközben továbbra is jó néhány 

"semleges" tudósítást olvashattunk, érezhető túlsúlyban voltak a Nabucco-kétkedő cikkek, 

illetve az ilyen véleményeket idézők a Nabucco-pártiakkal szemben, és az idézett Nabucco-

párti vélemények majdnem mind külföldi megszólalóktól származtak. Ugyanebben az 

időszakban a szubjektívebb interjú- és publicisztika-műfajokban is egyértelmű volt a 

Nabucco-szkeptikus fölény: az egyik interjú a "Nabucco: még a nyomvonal sem biztos" címet 

kapta, sejtetve, hogy más gondok is akadnak, a miniszterelnökkel készült március 21-i 

interjúban pedig maga a kérdező állítja tényként, hogy nincsen közös uniós energiapolitika, 

amiből következne, hogy a magyar kormány nem is mehetett szembe azzal, ami nincs. 

Persze, a kiegyensúlyozottság nem minden. Ilyen komplex kérdéseknél, amelyek kapcsán 

feltehető, hogy még a tájékozottabb olvasók is nagyon hiányos ismeretekkel bírnak, legalább 

ilyen fontos a releváns információk alapos ismertetése. A felmerülő Nabucco-kételyek több 

kérdést érintenek: van-e pénzügyi fedezete a tervnek, lesz-e elég közép-ázsiai gáz a 

feltöltésére, illetve van-e egységes uniós politika és szándék, ezzel összefüggésben mekkora 

tere van a magyar külpolitikának, és hol, milyen külön utakon kereshetjük az EU-n belül 

nemzeti érdekeinket. A március közepe óta eltelt időszakban a Népszabadság jelentős teret 

szentelt e kételyek ismertetésének, közülük is leginkább a pénzügyi fedezet és az egységes 

uniós politika bizonytalanságainak. Nézetünk szerint a tudósítások mindkettővel kapcsolatban 

hagytak kívánnivalót. 

Számtalan írás említette a Nabucco-beruházás magas költségeit, és az azzal kapcsolatos 

aggodalmat, hogy végül ki állja a számlát. Ugyanakkor egyetlen írás sem utalt arra a például 

az International Herald Tribune sokat hivatkozott cikkében szereplő körülményre, hogy az 

Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) vállalta az építési költségek hetven 

százalékának finanszírozását. Ami a közös uniós politikát illeti, a lap nem kommentálta az 

erre vonatkozó kormányzati állítások szembeötlő logikai furcsaságát: a kormány e politika 

bizonytalanságát felhozva lebegteti álláspontját Nabucco-ügyben, miközben ez a lebegtetés 

maga is bizonytalanságot növelő tényező. Ha igaz az, hogy a magyar kormány álláspontja 

szerint szükség van egységes politikára, másfelől pedig az is igaz, hogy a Nabucco a 

lehetséges közös energiapolitika egyik sarokköve, akkor feltehető az a kérdés, hogy a 

kormány megfelelően indokolja-e preferenciáit. Úgy véljük, a lapnak dolga lett volna ezeket a 

kérdéseket feltenni az illetékeseknek 

A téma előre láthatóan napirenden marad. Van még lehetőség a pótlásra. 

 

2007. május 2. 

Mernek nagyot mondani 

Beindultak az olvasók, hála istennek immár csordogálnak hozzánk az olvasói megjegyzések. 

A T. Szerk. pedig arra kért, néha egynél több témáról is írjunk. Most néha van. 

1. Az első dicséret 

Az állás elvállalásakor világossá tettük, nem dicsérni jöttünk, ha mégis, csak nagyritkán 

tesszük, akkor is mintha a fogunkat húznák. Ez van most. Szóval a napokban Budapest 

főpolgármestere Brüsszelben egy konferencián találkozott az EU közlekedési biztosával, majd 

ezt követően, már Pesten, elmondta, az Unió nem csak a négyes metró, de a hármas és az 

egyes villamos útvonalának meghosszabbítását, sőt a gyorsvasút, valamint a szentendrei és a 

csepeli HÉV összekötésének megépítését is támogatja. A városháza sajtófőnöke röviddel 



eztán, csökkentendő a bejelentési horderőt, oda nyilatkozott, hogy egy hivatalos 

megbeszélésen az EU közlekedési főigazgatóságának egyik helyettes vezetője kötelezte el 

magát a támogatás mellett. 

A szerkesztőség az örömhír nyomán azt tette, ami a rendes újság kötelessége, felvette a 

telefont és feltárcsázott néhány brüsszeli számot, melynek nyomán kiderült, hogy a 

közlekedési biztos "anyagi elkötelezettséget biztosan nem vállalt", sőt a négyes metró 

támogatási kérelmét Magyarország még be sem adta. A főpolgármester úr nagyot mondott. A 

hír hullámokat vetett, Demszky Gábor pontosított, mások kárörvendtek. Mondhatnánk, nem 

történt semmi különös. Azért említjük mégis az esetet, mert mégiscsak ez a lap volt az 

egyetlen, ide értve a főpolgármester ádáz kritikusait az írott és az elektronikus sajtóban, mely 

alapvető kötelezettségét teljesítette: a fontos hírt ellenőrizte. 

2. A Nagy Budaházy Interjú 

Az eset majd egy hónapos, de csak most jutott el hozzánk a panasz. Egy olvasó azt teszi 

szóvá, hogy miért közölt a Népszabadság interjút Budaházy Lászlóval, a szélsőjobb száj- és 

akcióhősével, akiről először 2002-ben, az Erzsébet-híd lezárásakor lehetett hallani, újabban 

pedig a tavaly szeptember-októberi zavargások kapcsán, amelyekkel összefüggésben a 

rendőrség is kereste, majd idén március 15-én őrizetbe is vette. Az olvasó azt is szóvá teszi, 

hogy ha már megjelent az interjú, akkor miért nem kapott az olvasó adekvát tájékoztatást 

Budaházy nézeteiről és tevékenységéről, arról például, hogyan oldaná meg a magyarországi 

cigányság jövőjét. 

Mindkét bírálatot jogosnak találjuk. A Népszabadság interjút - főleg ilyen nagy terjedelemben 

- rendszerint vezető választott politikusokkal, fontos döntéshozókkal, vagy a maguk területén 

jelentős teljesítményt nyújtó tudósokkal, művészekkel, gazdasági szereplőkkel szokott 

közölni. Budaházy önmagán kívül szinte senkit és nem képvisel, nézetei még a hazai 

szélsőjobb viszonylatában is különcnek és elszigeteltnek számítanak. Következésképpen, 

személyének megismerése nem vezet bármely politikai folyamat vagy esemény jobb 

megértéséhez, ezért bemutatása ilyen jelentős fórumon furcsa és nehezen indokolható. Ezzel 

összefüggésben és az olvasóval egyetértésben megjegyezzük, hogy Budaházy vélhetően még 

a közvéleménynek politika iránt érdeklődő hányadának zöme előtt is ismeretlen. 

Az interjúhoz fűzött szerkesztőségi megjegyzésben is van zavaró momentum. Budaházy 

március 15-i őrizetbe vétele után ellenzéki politikusok felvetették, hogy talán kormányzati 

provokáció volt éppen aznapra időzíteni az intézkedést. Az ötletet Budaházy az interjúban 

"tipikus jobboldali baromság"-nak nevezi (csak nem e mondat kedvéért jelent meg az egész?), 

majd a kommentár erre hivatkozva vonja kétségbe az ellenzéki felvetés megalapozottságát, 

hiszen "maga az érintett cáfolta" azt. Ez így nem megy: ugyan mit tudhat Budaházy arról, 

hogy a rendőrség mit, miért csinál? 

3. Nulla szavazat a legjobb pályázatra 

Az egyik kedves olvasó ránk telefonált, hogy nézzünk már utána, miért dédelgeti a 

Népszabadság Kisteleki István futball főnököt, aki pedig szerinte rossz ember, sőt immár 

elriasztotta a szponzorokat és elbaltázta az Eb-t is. A kérés teljesítését megtagadjuk, de 

utánanéztünk a foci Eb Népszabadságban megjelent történetének, nem azért mert az 

ombudsmanok, különösen az öregebbek, szeretik a focit, hanem mert ennek a pályázatnak az 

ügye nem csak a foci-bolondokat érinti, hanem és sőt az ország összes adófizetőjét. Általános 

benyomásunk, hogy miközben a pályázatról a Népszabadság sokat írt, ez mégis nagyon kevés. 

Egy foci Eb nem sportrovat ügy, és nem olykor zavaros publicisztikáké. Nem vitatjuk, 



lehetnek olyan olvasói a lapnak, akik számára dogma a pályázat benyújtásának 

szükségessége, mert ami jár, az jár. Ám nyilvánvalóan akadnak olyanok is, és a jó újságnak 

őket is ki kell szolgálnia, akik szerint ez a játék nálunk sok évvel ezelőtt megszűnt, nincs 

közönsége, régen nem járnak kisfiúk meccsre apa (nagyapa) kezét szorongatva, hogy - 

torkukban gombóc - vékony hangon bekiabálják a Hajrá magyarok!-at. Ők úgy gondolhatják, 

Magyarországnak nagyjából annyira jár ez a foci Eb, mint Szabadi Bélának a közgazdasági 

Nobel-díj. Sok olvasó szerint azzal az országosan párezer megmaradt meccsre járóval, 

akiknek a zöld gyepről és a futókörről csak Auschwitz jut eszükbe, meg még az is, hogy a 

szemközti szektor közönségét agyon kell ütni, talán nem is érdemes nekivágni egy Eb-

nek.  Fontos kérdés: javulhat-e a magyar fociban bármi attól, ha itt lenne az Eb. 

Nem azt vártuk volna a laptól, hogy álljon az ellenzők oldalára, hanem azt, hogy tegye fel 

azokat a kérdéseket, amelyeket fel kell tennie. A soha nem tárgyalt alapkérdés, hogy 

egyáltalán  miért pályáztunk a korábbi sikertelenségek után, és miért éppen a horvátokkal? 

Erről 2006. június 1-én azt tudhattuk meg a lelkes hangú tudósítótól, hogy Magyarország 

nemhogy megközelítette az "oly hatalmas Itáliát", de meg is előzte, mert "a prezentációk sorát 

Gyárfás Tamás, a magyar pályázati bizottság dinamikus elöljárója vezette be, hogy utóbb az 

emelvényre szólítsa Ivo Sanader horvát kormányfőt, aki azt mondta "Higgyék el, mi lennénk 

a legjobb választás!"  (Gyárfással egyébként később komoly lapban szokatlan hangfekvésben 

hízelgő, tartalmatlan interjú is megjelent (2007. február 10.).) A lapot az sem gondolkodtatta 

el, hogy már 2006. szeptemberében a Roosevelt-téren magyarok tüntettek azért, hogy az 

UEFA mondjon nekünk nemet, mi meg inkább gombfoci Eb-t rendezzünk. Az újságnak erről 

az jut eszébe csak, hogy az lenne jó, ha az európai szövetség másként vélekedne, mint a 

tüntetők. Nem a véleményt magát kárhoztatjuk itt sem, hanem alátámasztását hiányoljuk. 

Ráadásul nem csak a mi rátermettségünkön, de a horvátok alkalmasságán is lehetett volna 

gondolkodni. Szurkolóik 2006. augusztusában horogkeresztet formáltak egy olaszok elleni 

barátságos meccsen, amiről a Népszabadság az MTI nyomán be is számolt, nem hallgatva el 

azt sem, hogy az UEFA hivatalosan megfenyegette a horvátokat, ha ez még egyszer előfordul, 

már a 2008-as Eb-ről is kizárják őket. A lap, helyt adva az azonnal összeesküvést emlegető 

horvát főnök szavainak "kíváncsi lennék rá, kik pénzelik ezeket a fickókat"* (2006. aug. 21.), 

nem látszott megérteni a problémát. 

4. Mennyi az annyi? 

Sokszor megírta a Népszabi, hogy ez bomba jó üzlet: "a labdarúgó Eb-vel  gazdaságilag 

rosszul járni nem lehet",  noha "az Eb-rendezésre több százmilliárd forintot kellene fordítani" 

(2006. szept. 30), "Zoran Cvrk szerint Horvátország 900 millió eurót ruházna be" és 300-400 

millió euróra becsülik a horvát profitot (2007. ápr. 17.). De megdöbbentő mennyire hiányzik a 

világos beszéd az elköltendő hazai pénzről, amin nem segít, hogy a lap és internetes kiadása 

kétszer is megírta, hogy "magyar részről Lamperth Mónika . biztosította támogatásáról a 

pályázati bizottságot, egyúttal bejelentette, hogy a kormány.a korábban megszavazott 200 

millió mellett további 200 millióval támogatja a Sport 21 utánpótlásprogramot"(2007. ápr. 

11,12.). 

A lap online változata végül 2007 ápr. 17-én a kívülálló BNP Paribas befektetési bankcsoport 

londoni részlegének elemzését ismerteti, mely szerint Magyarország és Horvátország 

hivatalos becslések szerint 10 milliárd eurót költene infrastrukturális fejlesztésre, melynek 

súlyos árnyoldala, hogy "az ilyen nagyszabású rendezvénnyel járó lehetséges kockázati 

tényezők egyike azonban a magasabb költségvetési költekezés, és így a nagyobb deficit, ami 

végső soron késleltetheti Magyarország. euróövezeti csatlakozását". A költségekről az olvasó 

nem kap rendes információt, az érintettek és elemzők becsléseinek meg közük sincs 

http://ekint.org/rolunk/2007.04.22.merneknagyotmondani.html#_ftn1


egymáshoz. Ennek már régen utána kellett volna járni. Továbbá, ki látta a megvalósíthatósági, 

a létesítmények utóhasznosítását, a környezeti hatásokat bemutató tanulmányokat? Vajon 

mennyit vállalnának a klubok, az önkormányzatok, és mennyit a költségvetés a stadionok 

építési költségeiből? 

További kérdés, bár nagyon is hihető, hogy a projecten dolgozó sok önzetlen férfi és nő 

szabadidejét és magánvagyonát sem kímélve szolgálták az ügyet, mégsem lehet elképzelni 

elköltött közpénzek nélkül a pályázatot. Mennyibe került ez az álom nekünk, adófizetőknek? 

 

2007. május 15. 

Elegyes esetek 

Bevalljuk, arra is számítottunk, hogy a kedvelt lapjukat immár rendszeresen bántalmazó 

írásainkon felhorgadt, sértődött olvasóktól komoly szemrehányásokat kapunk majd. 

Eddig nem így alakult, sőt ellenkezőleg, aminek őszintén örülünk, hiszen az újságombudsman 

- legyen bár olyan szerény, mint mi magunk - is csak gyarló ember. Úgy látszik, hogy - 

legalábbis a klaviatúrát ragadó olvasókkal - értjük egymást. Most, az olvasói aktivitáson 

felbuzdulva, újból az ő kérdéseiket vesszük elő, ezúttal többet, rövidebben. 

1. Az egyik olvasó azt javasolja, foglalkozzunk a Fórum/Levelezési rovattal is (alighanem a 

"Vélemény" című publicisztikai oldalra gondol, ahol az olvasói levelek is megjelennek). 

Rögtön fel is vet néhány általa észlelt problémát: úgy érzi, vannak bizonyos tabutémák, 

amelyeket az oldalon megjelenő írások mindig elkerülnek. Kifogásolja, hogy az ebadó 

visszaállítását sürgető levelek nem jelenhetnek meg ezen a felületen. Az újság védelmében 

azért elmondjuk, hogy ha a publicisztikaoldalon nem is, azért a híroldalakon az elmúlt egy 

évben két hosszabb tudósítás is foglalkozott e fontos kérdéssel. Az olvasó úgy látja, a 

Vélemény rovat az SZDSZ vezetőit bíráló írásokat is kicenzúrázza. Gyors keresésünk mást 

mutat: csak az elmúlt bő egy hónapban négy olyan cikk is megjelent a rovatban, ami a párt 

mostani, illetve előző elnökét bírálta. 

Harmadik, legérdekesebb felvetése úgy szól, hogy a rovat túl sokszor ad teret a lap 

szellemiségétől idegen véleményeknek. A szabad sajtó honi újjászületése óta rendszeresen 

felmerülő kérdés ez, és nem a kényelem mondatja velünk, hogy valószínűleg nincsen jól 

alkalmazható, általános szabály erre nézve. A véleményoldal erőteljesen meghatározza a lap 

karakterét, ezért fontos, hogy annak vállalt szemléletével összhangban legyen. De 

elképzelhetetlen színvonalas publicisztikai rovat az ellentétes vélemények közlése nélkül. 

Összességében arra hajlunk, hogy helyeseljük a lap mostani gyakorlatában a jobboldali 

politikusok és közéleti személyek érvelő írásainak rendszeres közlését. Ha általánosságban 

nem, esetről esetre vizsgálódva már tudunk bírálni; a legutóbbi alkalommal éppenséggel egy - 

szerintünk súlytalan - politikai botrányhőssel készített hosszabb interjú közlését kifogásoltuk. 

2. Egy másik olvasó a lapban nemrég megjelent hír kapcsán kifogásolja, hogy az újság miért 

nem jár utána a kormányzati közlések igazságtartalmának. Május 2-án jelent meg a rövid hír, 

miszerint a kormány kilencmillió forintért bérelt különgépet a miniszterelnök hivatalos 

portugáliai útjára, az indoklás szerint azért, mert "menetrend szerinti járattal egy helyett 

három napig tartott volna az út, és a szállásköltség is sokkal többe került volna". Az olvasó 

szerint a lapnak kötelessége lett volna megnézni a repülőgép-menetrendeket, hogy ellenőrizze 

az információt. Egyetértünk, a közlés joggal ébreszt kételyeket. Hozzátesszük, mi még a 

Lisszabon-környéki szálláslehetőségeknek is utánanéztünk volna, mert erős túlzásnak tetszik, 



hogy a két többletnap költsége, bármilyen járulékaival, meghaladta volna a különgép árát. A 

Kormányszóvivői Iroda magyarázatán pedig a lap helyében már csak azért is elgondolkodtunk 

volna, mert hozzátették, az egynapos tárgyalást követően a miniszterelnök és felesége 

magánprogramon Portugáliában maradt. 

3. Az előbbihez nagyon hasonló észrevételt fogalmaz meg Stanley Ukridge, akinek a 

médiakritikai blogja rendszeresen teret kap a Népszabadság internetes változatában. 

Ukridge azt kifogásolja, hogy a lap rendszeresen ellenőrzés nélkül vesz át információkat 

különböző minisztériumoktól. "Sajnálatos tény, hogy a sajtóközlemények manapság nem 

csupán cikkek kiindulópontját, témáját adják, hanem - jó esetben némi átfogalmazás után - az 

újságíró saját nevét odabiggyesztve utánközli azt. Ez a gyakorlat nem teszi lehetővé, hogy a 

sajtó - esetünkben a Népszabadság - ellenőrző szerepét gyakorolhassa" - írja Ukridge. 

Általános benyomását példával is alátámasztja: a Népszabadságban a mobilszolgáltatók 

koncessziójáról szóló cikket (május 6.) kifogásolja, amelynek szerzője szerinte ellenőrzés 

nélkül átvette a gazdasági minisztérium állításait, és a cikk majdnem kritikátlanul közvetíti a 

minisztérium azon beállítását, hogy a miniszter nagyon kemény feltételeket szabott a Pannon 

Zrt.-nek és az M-Telekom Nyrt.-nek a 900-as GSM-frekvenciasáv meghosszabbítására. A 

levélíró szerint a miniszter ajánlata - tízmilliárd forint koncessziós díj és húszmilliárd értékű 

kötelező fejlesztés a széles sávú mobilinternet terén, két év alatt, cserébe a most lejáró tizenöt 

éves koncesszió hétéves megtoldásáért - megfelelő perspektívába helyezve "pofátlanul rossz" 

a költségvetés érdekeit nézve. Egy korábbi cikkre hivatkozva megjegyzi, hogy a Pannon 

évente 12-15 milliárdot fordít fejlesztésre, és a trendeket figyelembe véve feltehető, hogy 

ebből legalább 10 milliárd a széles sávú infrastruktúrára megy. Tehát a miniszter ajánlata 

annyi fejlesztést ír elő, amenynyit a cégek maguktól is megtennének, viszont ez nem derül ki 

a mostani cikkből, ezért az olvasónak nincsen támpontja a húszmilliárdos feltétel 

jelentőségének reális értékeléséhez. 

Nem vagyunk abban a helyzetben, hogy eldöntsük, az olvasó értékelése az ajánlat ezen 

részéről reális-e, de mindenképpen osztjuk észrevételét, hogy ilyen és ehhez hasonló adatok 

közlésével a cikk jobban szolgálta volna az olvasó érdekeit, tudniillik hogy önálló, a 

minisztériumi közlésektől független képet alkothasson a miniszter ajánlatáról. Nem javított a 

helyzeten a cikk első mondata ("Az asztalra csapott Kóka János..."), amely eleve befolyásolja 

az olvasót a később következő információk értelmezésében. 

Ami a koncessziós díjat illeti, az olvasó itt is azt kifogásolja, hogy az összeg önmagában nem 

ad támpontot az értékelésre. A cikk megjegyzi ugyan, hogy a két cég 1993-ban külön-külön 

46, illetve 50 millió dollár díjat fizetett tizenöt éves koncesszióért, de ennek az összegnek a 

mai értékét már nem közli. Ukridge számítása szerint ez mintegy 28 milliárd forint az 50 

millió dollár esetében, tehát kb. 26 milliárd a 46 millió dollárnál. Ha ebből indulunk ki, akkor 

a hét és fél évre tett tízmilliárdos ajánlat nem magas. Ráadásul szerinte 1993 óta jelentősen 

csökkent a befektetői kockázat, a cégek kiépítették az infrastruktúrát, a márkanevek 

bevezetésére sem kell milliárdokat költeni, és a mobilhasználat sokkal elterjedtebb annál, amit 

a kilencvenes évek elején bárki sejtett - tehát nagyobb a piac. Az olvasó megjegyzi, a 

harmadik mobilcég, a Vodafone 1999-ben 48,5 milliárdot fizetett a 900-as és az 1800-as 

frekvenciákért, ugyanakkor, amikor a két másik cég 11 milliárdot fizetett az 1800-asért. Ebből 

azt az ésszerű következtetést vonja le, hogy a Vodafone akkor 37,5 milliárdra értékelte a 900-

as frekvenciát (tizenöt évre), ami mai áron 67,5 milliárd. Mivel az 1999-es díj a maihoz 

hasonlóbb helyzetben és az 1993-asnál reálisabb ismereteken alapult, Ukridge szerint a 

miniszter mostani tízmilliárdos ajánlatának értékelésekor ebből kell kiindulni, nem pedig az 

1993-asból. 



Egyszerű lapombudsmanként nem vagyunk abban a helyzetben, hogy ellenőrizzük Ukridge 

számait, és hozzáértően elemezzük azokat. De le kell szögeznünk: elemzése bőségesen elég 

ahhoz, hogy gyanút ébresszen a minisztérium közérdeket védő harciasságával kapcsolatban, 

és a Népszabadságnak nem lett volna szabad alaposabb ellenőrzés, hozzáértő szakemberek 

megszólaltatása nélkül közölnie a cikket. Különösen érthetetlen az 1999-es koncesszió 

körülményei felidézésének elmulasztása, ami jól segíthette volna az olvasót az 

ítéletalkotásban. 

4. Nagy megelégedésünkre szolgál, hogy a lap az utóbbi napokban olyan érdekes és fontos 

kezdeményezésekről írt, mint például az Eötvös Károly Intézet ténykedése a pártfinanszírozás 

reformja érdekében. De nehezményezzük, hogy a tudósításokból kimaradt: az intézet egyben 

a Népszabadság ombudsmanja is. Az olvasónak joga van tudni róla, hogy a beszámolóban 

szereplő szervezet az újság fizetett ellensége. 

 

2007. május 29. 

Az olvasó nagyon mérges 

A hozzánk érvelő levelekkel forduló olvasók - a nem érvelőkről itt nem szólva - ezúttal nem 

is csak mérgelődnek, hanem most komolyan mérgesek is. 

Csinálhat-e politikát az újság? 

Az egyik kedves olvasó azt veti a lap szemére, hogy megengedhetetlen eszközökkel avatkozik 

be a társadalmi szervezetek belügyeibe. A kifogásolt cikk (2007. május 11.) a 

Szakszervezetek Együttműködési Fórumának kongresszusán várható fejleményekről szól. 

Megtudjuk belőle, a kongreszszus legfontosabb tétje, hogy ki lép a lemondó jelenlegi elnök 

helyébe. 

Az olvasó szerint az újságíró megelőlegezi, hogy a SZEF egyik jelöltjének (Cser 

Ágnesnek)"megválasztása a szakszervezeti tömörülés radikalizálódását, sőt, esetleg a 

szétesését vonná maga után, de persze választhatnak kompromisszumra hajló vezetőt is". 

Szerinte nem fogadható el, hogy a lap forrás megjelölése nélkül állapítja meg, hogy Cser 

Ágnes személye erősen megosztja a tagszervezeteket. A lap ugyanis így fogalmaz: "Többen 

attól tartanak, hogy több szervezet kilép a szövetségből, ha - az általunk megkeresett 

érdekvédők véleménye szerint - a konfrontatív, öntörvényű Cser kapná a legtöbb szavazatot." 

Magunk is furcsállva olvastuk az írást, pedig a lap által felbőszített olvasóhoz képest 

valószínűleg megengedőbbek vagyunk abban a kérdésben, hogy az újságnak joga van-e 

politikai vitákat befolyásoló magatartást tanúsítani. Mi egyenesen úgy véljük, a politikai 

napilapokat azért írják és szerkesztik, hogy (politikai) hatást érjenek el. A komoly politikai 

napilapnak legalábbis joga, de sokszor kötelessége is, hogy állást foglaljon. A komoly újság 

értékválasztása és/vagy a közjóról kialakított felfogása alapján akár a pártok, akár a 

szakszervezeti szövetségek választásairól, belső életéről is mondhat véleményt. Ezt azonban 

nyíltan, álláspontját vállalva, érvelve teheti meg. Itt nem ez történt. Független érdekvédő 

szervezetek(!) nyilvános kongresszusa előtt forrásait úgy hallgatja el a lap, hogy az elhallgatás 

indokát nem mondja meg, de azzal sem tiszteli meg az olvasót, hogy a (valamiért 

névtelenséget kérő?) informátor (informátorok?) szavahihetőségéről tájékoztasson. Az 

éppenséggel hihető, hogy "Cser Ágnesnek többen a szemére vetik, hogy például a Kossuth 

téri megmozdulásokon nyilvánosan demonstrált a Gyurcsány-kormány ellen, politikai 

ellenzékként fellépve", de ebből az igazán fontos ismeret az lenne, hogy kik azok a többek. 



Ennek ismeretében akár meg is tudnánk valamit a szakszervezeti szövetség belső 

viszonyairól. Valakinek a szemére vetni valamit nem lehet titokban. A szemrehányó 

személyeknek (szervezeteknek) vagy van nevük, vagy nincs is szemrehányás. 

Névtelen források használata nélkül nincsen modern újságírás. De ezzel az eszközzel óriási 

felelősséget is magára vesz az újság: bizalmat kér az olvasótól, hogy forrása valóban létezik, 

ráadásul megbízható is. De még ennél is többről van szó: a névvel nyilatkozó forrás esetében 

nemcsak az elmondottak tartalma ellenőrizhető, hanem nagyjából tudhatók a nyilatkozó 

motivációi, érdekei is, és az olvasó ennek fényében értékelheti mondandója súlyát. A névtelen 

forrásnál ez is másképp van. Ezért elengedhetetlen, hogy még amikor a lap él is ezzel az 

eszközzel, mindent elmondjon a forrásról, ami az azonosítás veszélye nélkül elmondható, és 

ami segítheti az olvasót a mérlegelésben. A kifogásolt cikkben semmi efféle erőfeszítés nem 

történt. Nem tudjuk például, hogy a nyilatkozók (nyilatkozó?) a Csert pártoló vagy ellenző 

tagszervezetet képviselik-e, pedig ez közölhető lenne az azonosítás veszélye nélkül, és döntő 

adalék lenne az idézett vélemények súlyának értékeléséhez. 

A megengedhetetlen hibák sora nem ér véget: a cikkben nem szólal meg Cser Ágnes, és nem 

tudni, az újságíró megpróbálta-e szóra bírni. Nem szólal meg senki más sem, aki a névtelenül 

nyilatkozóktól eltérően értékelné a kilátásokat és Cser szerepét. Ha pedig nem találtak senki 

ilyet, akkor Cser eleve esélytelen, nemde? De akkor mire föl ez a cikk? 

Az egyetlen megnevezett forrás, Michalkó Péter, a Közszolgálati Szakszervezetek 

Szövetségének elnöke szerint "az, hogy a közszférában nem voltak nagyobb sztrájkok, annak 

köszönhető, hogy a SZEF a klasszikus szakszervezeti nyomásgyakorlás nélkül is 

folyamatosan napirenden tudta tartani, politikai kérdéssé tette a közszolgák helyzetét. Ehhez 

azonban Szabó Endre kompromisszumra hajló személyisége is hozzájárult - a kormány rajta 

keresztül partnernek tekintette az érdekvédőket. Szerinte nem véletlen, hogy a miniszterelnök 

a közelmúltban úgy fogalmazott: "a mi szakszervezeteinknek az a bajuk, hogy nagyobb a 

befolyásuk, mint a támogatottságuk. A közszféra mérvadó érdekvédői szerint azért sem lenne 

szerencsés, ha a személyi változások nem garantálnák a folytonosságot, mert a mindenkori 

kormánynak is az az érdeke, hogy olyan szociális partnerrel álljon szemben, aki képes 

tárgyalni és a megállapodást betartani, betartatni". 

Jó, de egyáltalán hogy jön ide a kormány érdeke? Miért ahhoz kellene igazodni? Főként, hogy 

itt a kormány a munkaadót képviseli a munkavállalókért szót emelő szakszervezetekkel 

szemben. Ha a kormányfő arra panaszkodik, hogy a szakszervezetnek nagyobb a befolyása 

(érdekérvényesítő képessége), mint a támogatottsága, azt még értjük. De miért fáj ugyanez a 

szakszervezeti vezetőnek? Miért baj, ha a szakszervezet a szakszervezeti politizálás szokásos 

eszközeit használja? És mit gondol vajon ezekről a mélyenszántó gondolatokról a 

Népszabadság, azon túl, hogy nyilvánvalóan, de nem nyílt sisakkal Cser Ágnes ellen 

kampányol? 

Folytathatnánk, de nincs értelme. Ennek a cikknek nem lett volna szabad megjelennie. 

Ellenőrizhetetlen hír 

Ha már úgyis a tényeknél és a tények forrásánál tartunk: levelezőnk bulvárnak, torzítónak, 

tényeket nélkülözőnek tartja a Mit és mikor bizonyít a DNS? (május 24.) című, 

"munkatársunktól" jegyzett cikket. Közismert: egy fiatal nő állítja, szolgálatban lévő rendőrök 

megerőszakolták. Ez nem játék. A hír hallatán a lélek megszorul. Akármilyen fordulatot 

vegyen ez az ügy, túl a társadalmi következményeken, a tét a történetben érintett minden 

személy méltósága, egész további élete. A legkevesebb, amit elvárhat az olvasó az újságtól, az 



illő komolyság. A Népszabadság homályos és bennfentes információira hivatkozva állítja, 

hogy "korántsem zárható ki" (ez mégis micsoda, kicsoda, ki mondja és mit jelent?), hogy a 

DNS- vizsgálat cáfolja(!) a fiatal nő állítását. A forrás megjelölése: "úgy tudjuk". Ez így a 

semminél is kevesebb. A titkos munkatársnak, de a szerkesztőnek sem tűnt fel, hogy a rövid 

írás a legelemibb logikát is kerékbe töri. Az ugyanis nyilvánvaló, a bírált cikk is tudja, hogy 

ha megtalálják a lány testében, ruháján a rendőr DNS-nyomát, az bizonyítja, ám ha nem 

találják meg, az nem cáfolja a bűntett elkövetését. Aztán a cikkben "szakértők" felhívják a 

figyelmet, hogy a nő vallomásának "ellentmondásosnak tetsző részleteit" tisztázni kell. (Ezek 

egyike, tudniillik a feljelentő állítólagos késlekedése, a cikk megjelenésekor már tisztázott 

volt.) Nem értjük, miért kell ilyen üres mondatokat leírni, titokzatos szakértők szájába adva. 

Mi más lenne a dolga a nyomozásnak és az esetleges tárgyalásnak, mint hogy a vallomás 

állításait ellenőrizze? Erős a gyanúnk, hogy ez az írás az első betűtől az utolsóig blöff, 

nyegleség, esetleg egyetlen, testületi érdeket védő, névtelenségbe burkolódzó rendőri vezető 

zavarkeltési kísérlete. De miért teszi magát a Népszabadság ennek az eszközévé? Nem az a fő 

baj, hogy mi így látjuk, hanem hogy így láthatjuk. Az alkalmazott újságírói eszközök ugyanis 

nem tesznek semmit a gyanú eloszlatására. 

(Egy másik cikk ugyanerről az esetről - Morális pánik, május 26. - megengedi magának, hogy 

bármiféle érvelés, indoklás nélkül sugalmazza: "ez az egész történet valahogy nagyon nem 

kóser" (?), de a puszta említésen kívül erre az írásra nem térünk ki, mivel a publicisztika 

szabály szerint nem a mi asztalunk. Számoljon el a szerző a lelkiismeretével.) 

Nemzeti motorosok 

Ezzel az utolsó megjegyzéssel közel járunk a határsértéshez, mert legalábbis részben ízlésről 

beszélünk. Ez pedig szubjektív műfaj, azaz rendesen nem a miénk. Kedves olvasónk a 

Budaházy-interjúhoz méri és kifogásolja a lap május 20-i mellékletének "Nemzeti" 

motorozás című írását. Osztjuk megrökönyödését, azzal, hogy erről a tárgyról szóló riport 

közlését az indokolhatja, ha kivételesen tehetséges az írásmű, mert anélkül viszont eleve 

unalmas. Ilyen remekművet szívesen olvastunk volna, szólna bármilyen szubkulturális 

furcsaságról is. Ennek hiányában csak az olvasónak adhatunk igazat. A riporter elment 

motorozni a gój motorosokkal, társaságukban jó csajokat látott, elég jól elvolt; a gój 

motorosok egyszer kedvesek voltak vele, máskor pedig megfenyegették, amitől kicsit 

megszeppent. Megírta, de ez nem olyan meglepő, hogy a gój motorosok azt mondták neki, 

hogy ők nem is antiszemiták. Nagyon érdekes. Érzésünk azt súgja, hogy a szerző szándéka 

szerint olyasminek kellett volna kikerekedni ebből, hogy akár a zord pantalló mögött is 

doboghat érző kebel. Ám nem tudtuk meg, így van-e. 

 

2007. június 12. 

Figyelmetlenek az újságombudsmanok! 

Egy dühös olvasó ezúttal a Népszabadság június 2-i számában megjelent Matyi Dezső-portrét 

kifogásolja (Matyi tud valamit, a Misinára költözik). A pécsi üzletember az elmúlt években 

elsősorban az Alexandra Könyvkiadó tulajdonos-vezetőjeként vált ismertté, és cége piaci 

részesedésének növekedésével egyidejűleg szaporodtak a vele kapcsolatos kritikus és csodáló 

vélemények. 

Matyi nem ismeretlen a kultúra és az üzleti élet iránt érdeklődő közvélemény előtt: 

foglalkozott vele a gazdasági sajtó, és kiadója aligha maradhatott ismeretlen bárki előtt, aki az 

elmúlt években könyvesboltban járt Magyarországon (feltesszük, a Népszabadság olvasóinak 



zöme ebbe a csoportba tartozik). Ezért tökéletesen indokolható szerkesztői döntés, hogy 

jelenjen meg pályakép a sikeres (és ellentmondásos) üzletemberről. 

Idealizált portré 

Az olvasó azt panaszolja, hogy a megjelent írás "kritikátlanul dicsőítő, tömjénező PR-cikk", 

amely Matyi Dezsőt Matyi Dezső nézőpontjából mutatja be. Van igazság a bírálatban. A cikk 

valóban igen kedvező képet fest az üzletembernek a pécsi utcai könyvesstandtól a fővárosi 

könyváruházakig ívelő pályájáról. Ezzel önmagában aligha volna baj, mert az írás hőse talán 

tényleg ilyen, viszont erősen kifogásolhatók az alkalmazott újságírói eszközök, és az, amit az 

újságíró elmulasztott megtenni. A terjedelmes cikk személyes hangvételű, és rengeteg olyan 

részletet tartalmaz, amely csak magától a főszereplőtől származhat, például hogy mit mondott 

neki hivatali főnöke jó tizenöt évvel ezelőtt, vagy milyen megérzés szolgált egy-egy 

váratlannak tetsző üzleti döntés alapjául, ám az írás szinte kivétel nélkül egyes szám harmadik 

személyben számol be ezekről az adalékokról, idézőjelek vagy forrásmegjelölés nélkül. Ha a 

közlések, amint gyanítható, Matyitól származnak, az a cikkből nem derül ki (kivétel az 

Európa Könyvkiadó megvételének epizódja: ezt az üzletember végre maga meséli el). Az 

olvasónak joga van tudni, hogy a sikeres ember élettörténete saját vagy idegen mese. A saját 

történet rendszerint interjú, megvannak annak is a maga műfaji szabályai. Ilyenkor az olvasó 

tudhatja, hogy a kérdezett saját magáról alkotott képét olvassa. Ha viszont, mint itt is, az 

elbeszélés harmadik személyű, akkor az olvasó azt úgy értelmezheti, hogy nem a riportalany, 

hanem a riporter következtetéseit olvassa. Ha mégsem így van, azt jelezni kellene. 

Nem interjúról lévén szó, furcsa az is, hogy szinte senki más nem kap szót. A kivétel Pécs 

volt szocialista polgármestere, Toller László, akinek fölöttébb hízelgő véleményéről értesülhet 

az olvasó. De nem szólal meg egyetlen pályatárs, kolléga, vagy versenytárs sem, aki 

árnyalhatná a képet. Nem nyilvánul meg a kulturális élet egyetlen olyan szereplője sem, aki 

netán másképp értékelné Matyi és cége előretörését. Pedig a cikkből azért kiderül, hogy 

vannak ilyenek: olvashatjuk, hogy "az elitkultúra oldaláról érte az a vád, hogy kiad több 

vagon tudattorzító silányságot", de nem tudjuk, hogy az "elitkultúra"(?) mely képviselője 

fogalmazta ezt meg és miért, viszont Matyi kap lehetőséget saját álláspontja ismertetésére. A 

lapban egy régebben megjelent cikkből az is tudható, hogy Matyi üzleti módszereinek is 

vannak bírálói ("Nevüket fölfedni nem akaró könyvpiaci szereplők úgy vélik, Matyi 

agresszíven nyomul, a könyvkiadók pénzén." 2006. aug. 23.). Itt ők sem kapnak szót. 

"Mondják, hogy sokat köszönhet az emberismeretének." Ki mondja, kinek mondja, hányan 

mondják? Milyen kapcsolatban áll Matyival az illető? Beosztottja, családtagja? És ez dicséret 

vagy nem? Ha például az író emberismeretét dicsérjük, az egyértelmű, ha az üzletemberét, az 

többfedeles kijelentés. Nekünk semmi okunk e vélemény megalapozottságának 

megkérdőjelezésére, de ez így még sincs rendjén. Még egyszer hangsúlyozzuk: kifogásunk 

műfaji természetű is. Ha biztosak lehetnénk abban, hogy függő beszédben megírt interjút 

olvastunk, amelybe a szerző beleszőtte néhány más forrásból szerzett ismeretét, nem lenne 

miért szólnunk. A baj, hogy éppen ebben nem látunk tisztán. 

Figyelmetlen lapombudsmanok 

Legutóbbi véleményünkben több összefüggésben is szóba kerültek a névtelen források 

használatának megengedhető és aggályos formái. Úgy látszik, az olvasók felfigyeltek erre, 

mert újabb ilyen tárgyú észrevételeket kaptunk. Kezdjük egy olyan mulasztással, amit mi 

vétettünk, és az egyik éles szemű Népszabadság-olvasó, köszönet érte, felhívta rá a 

figyelmünket. Legutóbbi írásunkban élesen bíráltuk a névtelen rendőrségi forrás(ok)ra 

hivatkozó, Zsanett-tárgyú írást. Nem azért hozzuk ismét szóba az esetet, mert megenyhültünk 



volna, vagy ítéletünk megváltozott, hanem azért, mert a bírálat nem volt mindenre kiterjedő. 

Csak a névtelen és körülíratlan rendőri források szerintünk indokolatlan használatát tettük 

szóvá, de nem említettük egy egészen különös jelenség, a névtelen szakértő többszöri 

felbukkanását a kifogásolt cikkben (Mit és mikor bizonyít a DNS?). Nézetünk szerint a 

névtelen megszólalás lehetőségének biztosítása valaki számára akkor méltányolható, ha 

például a valamilyen visszaélés feltárásában segítő forrás ésszerűen tarthat a megtorlástól, 

vagy ha az általa szolgáltatott, máshogy nem beszerezhető bennfentes információ segít 

megérteni valamely közérdekű döntés hátterét stb. A szakértői vélemények a legritkább 

esetben ilyenek. Az újságíró lépten-nyomon kerülhet abba a helyzetbe, hogy az írás 

elkészítéséhez olyan ismeretekre van szükség, amelyekkel nem rendelkezik, szakemberhez 

fordul, és annak elemzését, ítéletét közvetíti. Ilyenkor a "szakértő" megjelölés mintegy 

biztosítja az olvasót afelől, hogy a (szak)vélemény legalábbis megfontolt és mérvadó, ha nem 

is feltétlenül perdöntő. Röviden, az újságíró a tekintélyre hivatkozik, és a tekintély véleménye 

számíthat az olvasó bizalmára. Általában nem vagyunk a hierarchiák, címek és rangok 

csodálói, de ilyen helyzetekben jobb híján a rangos intézmény, az eddigi teljesítmény, 

tudományos fokozat stb. biztosítja az olvasót a szakértelem meglétéről. Névtelen tekintély 

azonban nem lehetséges: a névtelen "nagy név" nem ad okot arra, hogy hitelt adjunk 

szavainak. 

Továbbá, a megszólaltatott szakértő többnyire nem érintett abban az ügyben, amiről 

véleményét kérdezik, ezért nem kell megtorlástól tartania. Egy-egy kérdésnek mindig számos 

szakértője van, ezért senkinek a szakértelme nem pótolhatatlan: a riporter fordulhat máshoz is. 

E körülmények mind amellett szólnak, hogy, egészen kivételes eseteket nem számítva, csak 

olyan szakértő kapjon szót, aki nevével is hajlandó helytállni véleményéért. Az említett 

cikkben a névtelen szaktekintélyeknek tulajdonított állítások (tudniillik, hogy mit bizonyíthat 

a DNS-vizsgálat) olyan általánosak, hogy egészen biztosan lehetett volna találni olyan 

szakembert, aki a nevével is vállalja a véleményét. 

A szóbeszéd 

A legutolsó olvasói kifogás névtelen források dolgában szintén közismert rendőrségi ügyet 

érint. A lap május 18-i számában A bankrabló és a szélsőségesek címmel jelent meg tudósítás 

arról, hogy a "Széna téri túszejtő"-nek kapcsolata lehetett szélsőjobboldali körökkel. A 

feltételezés forrása nem más, mint a "szóbeszéd": a "szóbeszéd szerint Cs. kapcsolatban állt 

egyes szélsőséges csoportosulásokkal". Mi több, "egyes források szerint"... a férfi egyenesen 

azért rabolt, hogy "a szélsőjobb egyik ismert alakjának szerezzen pénzt egy rendzavaró akció 

finanszírozására". Ez nagyon súlyos állítás: a kormány politikája ellen - akár szélsőséges 

eszközökkel - tiltakozók egy része bűnözőkkel állt össze. Ilyen állítás komoly újságban még 

feltételezés formájában sem jelenhetne meg semmilyen módon körül nem írt "források"-ra és 

"szóbeszéd"-re való hivatkozással. 

A szélsőséges kapcsolatok feltételezésére reagálva az illetékes alezredes ezt nem erősítette 

meg, de elmondta, a későbbi túszszedő ősszel tényleg "megfordult" a Kossuth téren. Honnan 

tetszik tudni? - ágaskodik bennünk a kérdés. Az nem az újság hibája, hogy az alezredes által 

közölteket ismerteti, sőt dicséret jár érte. Viszont hasznos lett volna tovább kérdezni. Az 

biztos, hogy a rendőrségnek csak akkor lehet több hónap múltán tudomása arról, hogy Cs. 

személy szerint részt vett valamilyen tüntetésen, ha eljárás indult ellene. Ilyesmiről viszont 

nem szóltak a hírek. A rendőrség törvényes tüntetések résztvevőiről nem vezethet 

nyilvántartást. Következésképp a rendőr nem tudhatja, ki fordult meg a Kossuth téren, és ki 

nem. 

 



2007. június 26. 

Makótól Kolozsvárig 

Halálos vízbe ugrás 

A Népszabadság-olvasó szerint mulasztott a Halálos vízbe ugrás (2007. június 17.) című 

riport szerzője. Elolvastuk mi is. Szerintünk jól és körültekintően megírt riportot közölt az 

újság az anyáról, aki az iskolai kiránduláson vízbe fulladt gyereke haláláért felelősnek tartott 

pedagógusok megbüntetését követeli. Olvasónk szerint a riport adós maradt egy fontos 

tanulság levonásával. Minden gyerekhalál megrázó, de a sekély vízben a stég mellett a 

fürdőzők által kitaposott pár négyzetméteres területen kimélyített vízben elmerülő, aztán 

kómába eső, hosszú szenvedés után meghaló kamasz fiú halála különösen az.  

 

„Fel kellett volna vetnie az anya felelősségét, aki a gyermekét nem taníttatta meg úszni. Nem 

a riportban, de epilógusban mindenképp. Sorozatos vízi tragédiák jelzik: valami nagy-nagy 

baj van hazánkban az úszásoktatással” – tartja az olvasó, és ezzel valóban fontos szempontot 

említ. Annyit hozzáteszünk, hogy a fájdalmát feldolgozni képtelen anya felelősségének 

említésétől, ahogy minket is visszatartott volna, az együttérzés is visszatarthatta a szerzőt. De 

az biztos, hogy az úszni tudás fontos, és életet is menthet. Ennek említése tényleg indokolt lett 

volna. Azt is szívesen megtudnánk, a magyar gyerekek közül hányan nem tanulnak meg 

úszni, ez kinek a felelőssége, és mi a teendő. Tudjuk, sokfelé a nagyszülők, szülők sem 

tudnak, a nem tudás meg sokszor öröklődik. A riportban szereplő diákok a kiszombori 

iskolából jöttek. Kiszombor a Maros mellett, Makótól öt kilométerre található. Ott helyben, ez 

bizonyos, nem lehet könnyű biztonságos körülmények között úszni tanulni. Viszont a néhány 

percnyi úton elérhető szomszédos Makón feszített víztükrű uszoda és tanmedence is jó 

lehetőséget ad az úszásoktatásra. A kiszombori gyerekeket tehát meg lehetne tanítani úszni. 

 

Lapzártakor lettünk figyelmesek a Reménytelen küzdelem az örvénnyel című, június 23-án 

megjelent cikkre, amely országos körképet nyújt az iskolai úszásoktatás sanyarú helyzetéről. 

Ezzel, noha nyilván nem fog változni semmi, a lap megtette azt, ami kötelessége.  

 

Az úszásoktatást szóvá tevő, a genetikában szakértő levélírónk a Markáns redők (május 20.) 

című írást is bírálja, azzal hogy az újságírót „megvezették”. Mi, akárhogy olvassuk, forgatjuk 

a szöveget, talán mert nem értünk hozzá, csak annyi kivetnivalót találunk, hogy az írás szerint 

a hazánkban évente egyenként százezer forintokért elvégzett nyolcezer kromoszómavizsgálat, 

mellyel a Down-kórt szűrik nem milliárdokkal, hanem csak nyolcszázmillióval terhelik a 

költségvetést. Ezt csak azért említjük, mert sokan, rendszeresen teszik szóvá, hogy a 

Népszabadság elég gyakran közöl nyilvánvalóan téves adatokat vagy helytelenül használ 

fogalmakat. Ezen a héten például az egyik olvasó a státustörvény és a nyelvtörvény 

kifejezések használatát kifogásolja, az elsőt szerintünk alaptalanul, a másodikat joggal.  

Kolozsvár, magyar egyetem 

Az ECHO TV-től kirúgott Kóczián Péterrel a Népszabadság nemrégiben interjút készített, 

(Az újságírás nem kívánságműsor, június 11.). Levélírónk szerint az újság a „tények agresszív 

elkenésével” állt a kirúgott tévés mellé, miközben Kóczián Péter „fölkészületlenül, tudatlanul 

kérdezett egy fölkészült interjúalanytól”. Az ECHO TV interjúalanya az az egyetemi oktató 

volt, aki a magyar nyelvű feliratokért és a kolozsvári magyar egyetem ügyéért dolgozik, 

lobbizik szerte Európában. Levélírónk úgy látta, „Kóczián Péter minden módon, csak éppen 

érvek nélkül éreztette, hogy helyteleníti vállalkozását, sugárzott a riporterből az előítélet, 



amelyet semmilyen, mégoly meggondolkodtató válasz sem tud megingatni, s amikor kiderült, 

hogy a riportalany tudományában oxfordi ösztöndíj várományosa, kérdésébe tűrhetetlen 

módon implikálta, hogy ezt nyilván a csókosai intézték el neki kárpótlás gyanánt”.  

 

Azt a levélíróval ellentétben nem tudjuk, hogy mikor kell valakit kirúgni, de a Népszabadság 

cikkében mi is azt láttuk, hogy az ádáz riportert vele mélyen együtt érző szelíd ember 

kérdezte, és az egyetlen általa megfogalmazott érdemi kérdésre (tudniillik, hogy sugallta-e a 

kérdésében, hogy a kolozsvári oktató nem tudományos érdemeinek köszönheti oxfordi 

ösztöndíját) engedte őt nem válaszolni. Minden jel arra mutat, hogy az interjú készítője úgy 

ad igazat a kirúgott tévésnek, hogy nem látta Kóczián műsorát. Ezzel lehetővé vált, hogy az 

interjúalany a történteknek a saját maga számára legkedvezőbb értelmezését nyújtsa, a 

Népszabadság újságírójának keresztkérdéseitől nem zavartatva. Ez az értelmezés persze lehet 

akár helyes is: az újságíró dolga éppen az lett volna, hogy ennek utánajárjon. Ha egy ismert 

újságírót kirúgásának körülményeiről kérdeznek, akkor komolyan meg kell vizsgálni a 

hivatalos indoklását és a kirúgás okaként megjelölt munkát: volt-e prekoncepció, voltak-e a 

körülményeket figyelembe véve erkölcsileg aggályos kérdések, figyelt-e a kérdező a 

válaszokra. (Megjegyezzük, szerintünk gyakorlatilag nincsenek feltehetetlen kérdések. De 

nem mindegy, hogy valaki egy állástalan, nehéz helyzetben lévő kutató tudományos 

kvalitásait kérdőjelezi meg, vagy mondjuk egy befolyásos egyetemi mandarinét). Mi viszont 

megnéztük az inkriminált művet az ECHO TV internetes oldalán, és úgy találtuk, lett volna 

miről beszélni a Népszabadság-interjúban. (Csak igen halkan említjük, hogy a szellem 

emberei számára – mi legalábbis így látjuk – aligha nehéz kérdés annak eldöntése, hogy az 

erdélyi magyar felsőoktatás óhaja támogatandó-e.) Tanulságképpen megállapítható, attól hogy 

valaki éppen Széles Gáborral kerül konfliktusba, még nem biztos, hogy az illető azt a 

munkáját, amely a konfliktust kiváltotta, éppen jól végezte el. 

 

Több olvasónk kéri, újabb fejleményeket említve, hogy térjünk vissza a Zsanett-ügyre. 

Harmadszorra már nincs mit mondanunk azon túl, hogy tudjuk, lehet az ilyen ügyről is úgy 

beszélni, írni, mely beszéd és írásmód az érintettek személyes méltóságát nem sérti.  

Akiknek semmi sem szent  

Egyesek nemhogy kedves lapjukat nem kímélik, de nem átallanak belekötni a kultúremberek 

szemében bírálhatatlan újságombudsmanokba se. Az egyik kedves olvasó az Eötvös Károly 

Intézet megjelölését és logóját kifogásolja a lapban közölt, és egyébként általa szívesen 

olvasott ombudsmani véleményeken, bújtatott reklámnak minősítve ezt a gyakorlatot. Kedves 

olvasónkat tá-jékoztatjuk, hogy a Népszabadság és az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet 

között olyan szerződés jött létre, amelyben az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet kikötötte a 

jel használatát, mert a szerzők munkájukkal az intézet jó hírét szeretnék öregbíteni, de csak, 

ha sikerül. 

Ezt erkölcsileg is helyénvalónak tartjuk, és nem csak azért, mert reklámra az intézetnek nincs 

pénze.  

 

2007. július 10. 

Horn Gyula ünnepi napok 

Ritka, alkalom, amikor az újságombudsman politikai rendünk alapvető erkölcsi kérdéseit 

érintő ügyről szólhat rövid dolgozatában. A Népszabadság egyik olvasója, aki nem rajong az 

ünnepeltért, a július 5.-i lapszámban Horn Gyula születésnapjára megjelent összeállítást 

http://www.ekint.org/
http://www.ekint.org/


nevezte aránytévesztőnek, és aránytévesztően elfogultnak. A lapszámban hosszú cikk jelent 

meg a volt miniszterelnök állami kitüntetését elutasító elnöki döntésről és annak 

fogadtatásáról, kolumnás interjú olvasható magával az ünnepelttel, továbbá hosszas ismertetés 

a Die Weltben megjelent Horn-interjúról, és összeállítás Horn külföldi elismeréseiről (amiből 

azonban kimaradt a rosztovi díszdoktorság) és több publicisztika, valamint egész oldalas 

fizetett hirdetés. Egy másik olvasó, aki meg szereti Horn Gyulát, telefonon arról tájékoztat, 

hogy Malajziában látott olyan orchideát, mely Horn Gyula nevét viseli. Ezt megtudva - biztos 

nagyon szép az az orchidea - azon sem lepődnénk meg, ha annak vennénk hírét, immár Mars-

kráter vagy kisbolygó is viseli az ünnepelt nevét. 

A kritikus olvasóval ellentétben pedig úgy látjuk, erkölcsi kifogás azért még nem emelhető, 

ha egy világnézetileg elkötelezett újság az ehhez a világnézethez közel álló vezető politikus 

életútjával nagy terjedelemben foglalkozik, például születésnapján. Akkor is elfogadható ez, 

ha az ünnepelt teljesítménye vitatott. 

A nem kitüntetés 

Az egyik bonyodalmat az okozta, hogy a köztársasági elnök nyilvánvalóvá tette, nézete 

szerint Horn Gyula életpályája összességében méltatlanná teszi arra, hogy az alkotmányos 

Magyar Köztársaság magas elismerésében részesüljön. Megkockáztatjuk, a félig kerek 

születésnap önmagában nem volna elég indok ahhoz, hogy ekkora terjedelemben 

foglalkozzanak az ünnepelttel. A kitüntetés elnöki megtagadása viszont közvetlenül az 

államunk politikai rendjének erkölcsi alapjairól, az előző rendszerhez fűződő viszonyáról 

szóló, érzelmeket kavaró és fontos vita összefüggésébe emelte az eseményt. Kizárja-e Horn 

Gyulát az ötvenhatos forradalom utáni szerepe vagy az ehhez a szerephez kialakított mai 

viszonya azok köréből, akik méltók a mai, demokratikus állam hivatalos elismerésére? 

Miközben a kitüntetésre jelölt szerepe nem vitatott - erre a körülményre a köztársasági elnök 

is utalt - a vasfüggöny bontásában, továbbá hosszú időn át az egyik demokratikus párt 

vezetője, és ugyancsak demokratikusan megválasztott miniszterelnök is volt. Ez fontos és 

érdekes kérdés. A volt kormányfő kormányzásának időszaka sokak, köztük Hornnal 

ideológiailag és emberileg egyáltalán nem rokonszenvezők szerint is a rendszerváltás óta 

eltelt másfél évtized egyik legeredményesebb ciklusa volt. Másfelől Horn széles körben, és 

nem csak az elkötelezett jobboldaliak szemében, a régi vágású kommunista politikus 

megtestesítője, aki ráadásul máig nem volt hajlandó erkölcsileg számot vetni életének 

legproblematikusabb tényeivel. Mindazonáltal, és ezért fontos az állásfoglalás, a kitüntetés 

ellenzőinek és támogatóinak is vannak komolyan veendő szempontjai. 

Hol a vélemény? 

A Népszabadság minden lehetséges módon kinyilvánította, hogy támogatja Horn elismerését 

és ellenzi az államfő döntését, csak épp egy módon nem: nyíltan, érvelve. A terjedelem már 

önmagában felér egy flottatüntetéssel: az az ember, akinek a születésnapjával vagy négy 

kolumnán kell foglalkozni, csak olyan jelentős történelmi személyiség lehet, hogy az érezheti 

megtisztelve magát, aki a kitüntetést átadhatja. A külföldi elismerések hosszas sorolása sem 

szolgálhat más célt, mint annak burkolt állítását, hogy a hazai elismerés elmaradása hiba, bűn. 

(Levélírónk megemlíti, joggal, hogy a felsorolt tizenhét kitüntetésből tizenöt németországi és 

további egy osztrák, tehát a Hornt övező, nemzetközinek mondott elismerés valójában 

egyetlen országra, illetve nyelvterületre korlátozódik, és jól kivehetően egyetlen eseményhez, 

az 1989-es határnyitáshoz kötődik. Ez azért árnyalja a képet). 



Az egész oldalas interjú szintén oly szabad folyást enged a kérdezett saját maga általi 

felmagasztalásának, hogy a végére kétely sem maradhat az olvasóban a legmagasabb 

elismerés jogosságában. (Az olvasó kifogásolja, hogy az interjút készítő riporter nem 

kérdezett rá Horn ötvenhat utáni szerepére. Erre még visszatérünk.) Hadd tegyük 

egyértelművé: nem azzal van a baj, hogy a lap úgy gondolja, Hornnak jár a kitüntetés. A gond 

az, hogy ezt olyan módon teszi nyilvánvalóvá, hogy közben meg akarja úszni a nyílt 

állásfoglalással járó esetleges nehézségeket. Például, ha nyíltan állást foglalna, akkor érvelni 

kellene, az érvek pedig mindenki által mérlegelhetők, vitathatók. A lap ehelyett inkább a 

bújtatott állítás, sugallás kényelmesebb de tisztázatlanabb útját választja. Amikor elvállaltuk 

az ombudsmankodást, tudomásul vettük, hogy a Népszabadság szerkesztői elvei szerint csak 

kivételes esetben közöl szerkesztőségi véleményt. Ezúttal mégiscsak helytelenítjük a lap 

eljárását. Azaz sajnálatos, hogy a Népszabadságban még az ilyen kivételes esetben sincsen 

aláírás nélküli szerkesztőségi álláspont, mert ez az eszköz pont az ilyen félmegoldások 

elkerülését tenné lehetővé. Így a lap saját publicistái számára fenntartott harmadik oldali 

írások státusza is homályosabb: ha volna szerkesztőségi cikk, akkor világos lenne, hogy az 

aláírt cikkek a szerzők véleményét tükrözik. Így viszont amolyan félhivatalos szerkesztőségi 

állásfoglalásnak tekinthetők, és az olvasó jobb híján ezekből próbálja kihüvelyezni, miről mit 

gondolhat a szerkesztőség. 

A Horn-ügyben például több, "Horn-párti" mellett egy középutas vélemény is megjelent ezen 

a felületen, és egyetlen "Horn-ellenző" sem. Vajon azt jelenti-e ez, hogy a szerkesztőség 

álláspontja szerint Hornnak jár a kitüntetés? Úgy érezzük, igen, de biztosan nem tudhatjuk. 

Mennyivel egyszerűbb és tisztább lenne, ha a lap világosan megmondaná, mit gondol az 

ügyről. Akár az is a megfontolandó érvek egyike lehet, hogy a politikus elsődlegesen nem 

szövegeket gyárt, hanem cselekszik, életművét cselekedetei, és nem az ezekhez fűzött 

magyarázatai alapján kell megítélni. De hát nem tudjuk, hogy mit gondol a lap. 

A demokratikus baloldal 

A burkolt állásfoglalások közötti kedvencünk egyébként egy "civil" kezdeményezésről 

beszámoló tudósítás volt ("A civilek sem hatották meg az államfőt", július 5.). A cikk ezzel a 

vastag betűs kopffal  indul: "Civil szervezetek egy csoportja még az utolsó pillanatban is jobb 

belátásra próbálta bírni Sólyom Lászlót Horn Gyula állami kitüntetése dolgában-

eredménytelenül"."Jobb belátásra bírni" valakit annyit tesz, meggyőzni az illetőt arról, hogy 

téved. Ha a civil szervezetek jellemzik így saját próbálkozásukat, az érthető, sőt természetes. 

Ha a tudósító teszi, akkor állást foglal a vitás kérdésben. 

A kitüntetés-ügy kapcsán került előtérbe, de ettől függetlenül bír komoly jelentőséggel az, 

hogy Horn miképp vélekedik ma életének arról az epizódjáról, ami miatt a legtöbb bírálat 

érte: tudniillik hogy csatlakozott az 1956-os felkelés leverése után a karhatalmistákhoz. Az 

államfő döntésének indoklásában elsősorban nem is az ötven évvel ezelőtti szerepre utalt, 

hanem egy tavalyi német lapinterjúra, amelyben Horn a "törvényes rend" helyreállításaként 

védte meg akkori tetteit. Horn a most megjelent Die Welt-interjúban lényegében megismételte 

tavalyi érveit, és mondataiban nehéz a lelkiismeret-furdalás bármi nyomára bukkanni. 

(Érdeklődők figyelmébe: eddig a radikális jobboldalon volt szokás a tavaly őszi zavargást 

ötvenhathoz hasonlítani, természetesen azzal a céllal, hogy az előbbit fölstilizálják az 

utóbbihoz. Most ezt Horn tette meg, ellentétes szándékkal. 

Szerinte akkor is, most is köztörvényesek romboltak és gyújtogattak, veszélyeztetve a 

"törvényes rendet"). Persze hogy létezik ez a látszat, csak megfogalmazói azzal nincsenek 

tisztában, hogy míg az 56/57-es "törvényes" rend kívül állt az alkotmányosságon, sőt 



képviselőit puccs segítette hatalomba, ez a mostani meg alkotmányos. Ennek fényében érthető 

levélírónk már hivatkozott megdöbbenése, hogy a Hornnal készített egész oldalas, élete szinte 

minden fontos döntésére kitérő interjúban miért nem esik szó erről az epizódról. Az olvasó azt 

kéri számon, az interjúkészítő miért nem kérdezett rá a volt kormányfő 56/57-es 

szerepére.  Nekünk az is elég lett volna, ha megszólaltatják a korszak valamelyik értő 

történészét a karhatalmisták tényleges szerepéről, hiszen nem gondolható, hogy Horn 

elfogulatlan autoritás lenne az ügyben. A lap egyik lehetőséggel sem élt, és ezzel óhatatlanul 

azt a látszatot kelti, hogy hallgatólagosan elfogadja Horn értékelését a karhatalom és saját 

ötvenhat utáni szerepéről. 

A Népszabadság vállalt célkitűzése a demokratikus baloldali világnézet színvonalas 

képviselete.  A demokratikus baloldali beállítottság identitása szempontjából döntő, hogy 

milyen viszonyt alakít ki a baloldal nem demokratikus múltjához. Ehhez fontos hozzájárulás 

lett volna a világos beszéd a Horn-ünnepen. 

 

2007. július 24. 

Nyári vizek 

Akadnak olvasói levelek, amelyek szerzőit elmélyültségük, alaposságuk, eszességük miatt 

szívesen ajánlanánk a magyarországi lapok figyelmébe, ha véletlenül újságombudsmant 

keresnének. (Lehet, hogy Magyarország még mindig nincs elveszve.) Ami persze nem jelenti 

azt, hogy véleményüket mindenben osztanánk is. 

Amúgy a levelező olvasók elnézését kérjük, mivel két hétig, igaz, nem a mi hibánkból, a 

postaládánk (ombudsman@ nepszabadsag.hu) zárva volt. (Régóta terveztük továbbá, hogy 

megdicsérjük a lap felhasználóbarát online archívumát, csakhogy elég gyakran, mint például 

most, amikor ezt a cikket is írjuk, nem működik, nehézkesebb külső keresőprogram segítségét 

kellett igénybe vennünk.) 

Kié a folyó? 

Egyik olvasó a lap július 2-i számának Az unió Duna-ügyben türelmetlen című írását a 

minőségi újságírás szomorú és manipulatív ellenpéldájának tartja. Első kérdése: "Miért nem 

adja a nevét az újságíró az anyaghoz?" A következőkben kifejti, olvasóként mindig joga van 

tudni, hogy a cikkben éppen ki beszél, de elvárja azt is, hogy az információk forrása 

egyértelműen jelölve legyen, továbbá szerinte az újságíró nem képviselheti az egyik vagy 

másik oldalt, sem nyíltan, sem rejtve, hanem elsődlegesen az a feladata, hogy az ellentétes 

véleményekről tájékoztasson. Vannak továbbá tárgyi kifogásai is. 

Általánosságban a szívünkből beszél levélírónk, de nézzük magát a cikket! A nyári hírínség 

sokszor vezethet a folyók, tavak vízszintjét taglaló unalmas szövegekhez, de a kifogásolt 

esetben, látható, nem erről van szó. A hír érdekes is, aktuális is, némi utánjárással azt is 

megállapíthatjuk, hogy az aránylag rövid közlemény a környezetvédelem ügye iránt 

érdeklődők internetes közösségének figyelmét is felkeltette; átvették, kommentálták. Azaz a 

szöveg érdemét kell nézni. Mi is mondtuk már, kivételes eseteket nem számítva az 

újságírónak vállalnia kell írását. Olvasónk azt veti fel, hogy ez az eljárás azokban a kis 

szerkesztőségekben szokásos, ahol nem akarják nagydobra verni, mennyire kevesen állítják 

elő a lapot. Itt, mondja, erről nem lehet szó. (Mi korábban, nem itt, nem most, azzal a mélyen 

helyteleníthető gyakorlattal is találkoztunk, hogy hírügynökségi anyagokat vagy 

közintézmények közleményeit minimális átalakítást követően - egy mondatot elhagyunk, egy 

mailto:ombudsman@%20nepszabadsag.hu


másiknak az utolsó szavát megváltoztatjuk - a lapok időnként szignó nélkül, saját anyagként 

közöltek.) Ez nemcsak tulajdonjogi és szakmai erkölcsi kérdés, de az olvasó megtévesztése is, 

hiszen az ilyen szöveg sokszor maga sem független. Hangsúlyozzuk: 

újságombudsmankodásunk során a Népszabadságnál ilyesmibe még nem botlottunk, és hála 

istennek, noha kerestük, most sem találtuk ennek a vétségnek a nyomát. A lap eljárását 

egyébként enyhíti, hogy a munkatárs szignóját az írás végén megtaláltuk. 

Következőként a források megjelölésének hiányát veti a lap szemére olvasónk. Ebben a 

tekintetben a kritikát nem tartjuk megalapozottnak. A szöveget elolvasva számunkra világos, 

hogy annak forrása egyetlen személy, mégpedig a Vituki nevű cég megnevezett igazgatója. 

Alig kétséges, hogy az írás nagyobbrészt függő beszédben előadott interjú. A nem túl hosszú 

írásban négyszer olvastuk az információk forrásaként Mayer István nevét, olyan 

fordulatokkal, mint "Mayer István szerint", "Mayer István elmondta". Ha a forrás 

megnevezése nem, vajon kifogásolható-e a tájékoztatás egyoldalúsága? Úgy véljük, ez már 

igen. 

A Duna hajózhatóságának javításával kapcsolatos tervek az elmúlt húsz évben mindig 

kiváltották a társadalom érdeklődését, ha jól rémlik, ez ügyben, noha nagyobb szabású tervek 

következtében, már rendszerváltás és kormánybukás is történt. (Most csak a 

mederviszonyokat változtató kisebb műtárgyak, kőszórások létrehozásáról van szó.) A 

tájékoztatás mindenesetre egyoldalú. Az egyetlen szövegszerű forrás könnyen azonosítható, 

sőt az a benyomásunk, hogy ezúttal nem a tekintélyes lap használta a forrást, hanem mintha 

forrása használta volna az újságot. A gyanú megalapozásáért elég ellátogatnunk a Vituki 

honlapjára: a Népszabadság cikke, nem nehéz azonosítani, A Duna hajózhatósága projekt 

ismertetése, amelynek vázlata a honlapon olvasható. Ha kíváncsiak vagyunk a tanulmány 

további részleteire, él már valamennyire az e-információszabadság (működéséről színvonalas 

összeállítást közöl a lap július 21-i száma), ellátogathatunk a minisztérium honlapjára: 

"Gazdasági és Közlekedési Minisztérium: Részlet a Duna hajózhatóságának javítására 

irányuló projektet megalapozó tanulmány közbenső tanulmányi anyagából, 2007. 06. 15., 

péntek 11:43", ahol jól értelmezhető összefoglaló olvasható a Vituki javaslatairól. 

Akadhatunk a cikkben néhány nem lényegtelen tárgyi pontatlanságra is: tudott, nem a 

belgrádi egyezmény, hanem a Duna Bizottság ajánlásai határozzák meg a dunai vízi utak 

elvárt paramétereit. 

A jó öreg Duna Bizottság, ellentétben a cikk állításával, nem nevezhető uniós szervnek, 

történetén kívül már csak azért sem, mert vannak olyan tagállamai, amelyek igen távol állnak 

az uniós tagságtól. Érdekes, mi nem is értjük, hogy a tanulmány vitukis vázlata még nem is az 

Európai Unió követelményeire, hanem az ENSZ EGB előírásaira hivatkozik. Ezt is érdemes 

észrevenni. Így, de ettől függetlenül, a levegőben lóg az a megállapítás, meg még furcsán 

fenyegető is, hogy "Az Európai Uniónak a belgrádi egyezmény betartatására ugyanúgy 

megvannak a maga eszközei, mint például a konvergenciaprograméra." Ez így nagy 

valószínűséggel nem jelent semmit, nem igaz. De biztosan meg kellett volna kérdezni a 

nemzetközi jog szakértőjét, ugyan, értelmezze ezt a mondatot. Ahogy azt is megkérdeztük 

volna, hogy az 1948-ban (!) vállalt, de soha nem teljesített természetátalakító kötelezettséget 

mennyire lehet ma számon kérni, miközben a folyók, tavak használatával kapcsolatos 

nemzetközi és hazai felfogás, filozófia időközben alapvetően változott. Nem tudjuk, mert 

hiányzik a próbája annak, mennyire megalapozottak ezek az érvek, a Vituki érvei. 

Ezekről a tervekről, igaza van levélírónknak, a környezetvédőket mindig szokták kérdezni. 

Megint Horn Gyula 



Kedves olvasónk, egyébként kiváló blogger, azt teszi szóvá, hogy az egész magyar sajtó 

figyelmét elkerülte, hogy Horn Gyula a Die Weltben tavaly és idén megjelent interjúiban 

különböző kifejezéseket használt, azaz árnyalta álláspontját. Korábban a törvényes rend (die 

gesetzliche Ordnung) védelmét, utóbb viszont már a közrendét (die öffentliche 

Ordnung) említette. A blogger szerint a törvényes rend valamivel rendszerfüggetlenebb 

kifejezés, mint a közrend. Az olvasó ítélete elé terjesztjük a megjegyzést. Szerintünk finom 

megfigyelés, de a vita lényegét kevéssé érinti. 

Kié a víz a postaládában? 

Az egyik telefonáló - tévesen - úgy értesült, hogy tekintettel a kánikulára, a Népszabadság 

előfizetőinek jár egy-egy palack víz a lap mellé. (A víz az áruspéldányok mellé jár.) De ő nem 

kapja, és most szomorú. Az újságombudsmanok híresek a vizuális fantáziájukról, és lelki 

szemükkel látják az újságkézbesítőt jobb kezében a Népszabadságot, balban egy palack vizet 

tartva a postaláda előtt álldigálni. 

Meleg van. 

 

2007. augusztus 7. 

A veszélyes játék pisztoly 

Az újságombudsmannak négy lába van, mégis megbotlik. Előző közleményünkben 

beszámoltunk egy levélírónk, Elekes István észrevételéről Horn-, illetve kitüntetésügyben. 

Mint talán emlékeznek, Elekes úr, aki egyébként a http://pocakos.blogspot.com /címen 

webnaplót vezet, azt kifogásolta, hogy a Népszabadság nem ellenőrizte Horn Gyula egyik 

sokat vitatott, eredetileg németül megjelent mondatának fordítását, mi pedig a 

Népszabadságot nem ellenőriztük. 

A Népszabadságban megjelent fordítás szerint Horn arról beszélt, hogy 1956-57-ben 

karhatalmistaként a "törvényes rendet" védte, de levélírónk rámutatott, hogy a német 

szövegben az "öffentliche Ordnung", vagyis a "közrend" kifejezés szerepel, ami szerinte 

"rendszerfüggetlenebb", mint a "törvényes rend", és ezért a mondat politikai értelme is más. 

(Igaz, a korábbi, tavalyi Die Welt-interjúban valóban a "gesetzliche Ordnung" szerepel. Ezek 

szerint Horn maga talán nem annyira érzékeny az olvasónk számára fontos árnyalatra.) 

Tévesen azt a vélekedést tulajdonítottuk Elekes úrnak, hogy a "törvényes rend" kifejezés a 

rendszerfüggetlenebb. Ezért tőle elnézést kérünk. Viszont fenntartjuk álláspontunkat, hogy az 

ügy érdemi részének megítélésén ez az egyébként érdekes megfigyelés mit sem változtat. 

Autósok és biciklisták 

Nem csak az ombudsman hibázik. A Népszabadság július 28-i számában rövid híradás jelent 

meg, amely egy korábbi beszámolót egészített ki, mint kiderült, tévesen. A cikk annak az 

értesülésnek adott teret, miszerint Kontrát Károly fideszes országgyűlési képviselő lett volna 

az, aki közúti vita után fegyverrel fenyegetett meg egy biciklis futárt: "Meg nem erősített 

információink szerint a sofőr Kontrát Károly volt, akit tegnap nem tudtunk elérni." Két nappal 

később, hétfőn érkezett a lapban a cáfolat. Az ORFK szóvivője cáfolta "lapunk szombaton 

közzétett, meg nem erősített forrásokra hivatkozó feltételezését". Pikáns fordulat, hogy a 

fenyegetőző sofőr nem fideszes képviselő, hanem Vadász János volt szocialista politikus, aki 

nem tagadja az esetet, bár az előzményekre másképp emlékezik, mint a futár. A 



Népszabadság bocsánatot kért az "elsietett feltételezésért", és azt lehetne gondolni, az ügyről 

nincs többet mit mondani. 

Mi úgy látjuk, hogy az esetnek vannak tanulságai, és a Népszabadság magyarázata 

aggodalmat keltő és ellentmondásos is. Először is, a lap írásaiból tudható, hogy a 

"feltételezés" úgy jelent meg a szombati számban, hogy annak érintettjével, Kontráttal nem 

beszélt a lap: "nem sikerült elérni". (Egyébként miért közöl a Népszabadság feltételezéseket? 

Ráadásul a szombati számban nem feltételezésről volt szó, hanem "értesülés"-ről, ami nem 

ugyanaz.) Nem tudjuk, milyen erőfeszítéseket tettek a munkatársak: telefonon, e-mailen 

próbáltak vele kapcsolatba lépni, keresték-e a párt- vagy a frakciótitkárságon stb. De, még ha 

minden csatornán próbálkozott is a lap, az azért kikövetkeztethető, hogy túl sokat nem vártak 

a közléssel. A 30-i, hétfői cikk kissé félreérthető fogalmazása szerint "péntekig" megtörtént a 

szemtanúk meghallgatása (pénteken fejeződtek be vagy előbb?), és ekkor vélte az egyik 

szemtanú felismerni Kontrátot. Tehát a cikket nem jegyző névtelen "munkatárs"-nak néhány 

órája lehetett a nyári parlamenti szünet közepén szóra bírni a képviselőt, hisz a szombati 

lapban már benne is volt a hír. Nem értjük, mi volt ennyire sietős. Tudjuk mi, hírverseny van, 

de meggyőződésünk, hogy ilyen súlyos állítás közlésével a Népszabadságnak, saját hitele 

miatt is, mindenképpen meg kellett volna várnia, amíg újságírója beszélni tud a politikussal, 

vagy amíg nem nyilvánvaló, hogy az illető bujkál előle, hisz, mint kiderült, Kontrát 

könnyedén cáfolhatta volna a gyanút. Óhatatlanul felmerül a kérdés, hogy akkor is ilyen 

sürgős lett volna-e a közlés, ha az értesülés szocialista képviselőről szólt volna. 

A megerősített forrás 

Vannak további bajok is. Az eredeti, 28-i közlés minden további részletezés nélkül 

"értesüléseink"-ről beszél, azok alapján feltételezi Kontrát érintettségét. Nemhogy a forrás 

nincs megnevezve, de még a forrásvidék sem. Az olvasónak a világon semmiféle támpontja 

nincsen arra, hogy miért kellene hitelt adnia az utóbb egyébként hiteltelennek bizonyult 

értesülésnek. Többször írtunk arról, ezt a gyakorlatot miért helytelenítjük, de ilyen kirívó 

esettel talán még nem találkoztunk. A 30-i cikkből aztán kiderült, hogy az értesülések a 

rendőrségtől származtak, de vajon miért nem lehetett ezt korábban megírni? Ezzel együtt a 

homály nem oszlott szét a magyarázat nyomán. Az eredeti cikk és a második cikk is "meg 

nem erősített információk"-ról, illetve "meg nem erősített források"-ról beszél, mint a közlés 

alapjáról. A "meg nem erősített forrás" szerintünk, ha egyáltalán valamit, olyasmit jelent, 

hogy a Török Szultán betelefonált a szerkesztőségbe. Nyugtalanítóak a kérdések: miért jelenik 

meg a Népszabadságban valami meg nem erősített értesülések alapján? Továbbá, mit jelent 

ebben az esetben az, hogy egy forrástól származó információ nincsen megerősítve? A mi 

elképzeléseink szerint az újságíró ilyen és hasonló ügyekben alapvetően kétféle információval 

dolgozik: olyan emberektől származó közlésekkel, akik tudnak valamit a témáról, illetve 

tárgyi bizonyítékokkal, elsősorban írásos dokumentumokkal. Egy információ, például egy 

szóbeli közlés akkor megerősített, ha azt alátámasztja egy dokumentum vagy egy másik 

szóbeli közlés, feltéve persze, hogy a két közlő személy nem egymástól (vagy ugyanattól a 

harmadik személytől) tudja, amit közöl, hanem valamilyen közvetlen tudomása van a 

tényállásról. Ha a Népszabadság is megközelítőleg így használja ezeket a kifejezéseket, akkor 

azt kell gondolnunk, egyetlen rendőrségi személy közlése alapján jelent meg a hír. 

Vagy mégsem? Zavarunk tovább fokozódik a lap magyarázata olvastán. Lássuk teljes 

egészében: 

"Péntekig megtörtént a szemtanúk meghallgatása, és egy fénykép alapján egyikük biztosan 

állította, hogy Kontrát volt a fenyegetőző. A sajnálatos félreértést - és a lapunknak név nélkül 

nyilatkozó rendőrtisztét is - az okozhatta, hogy sajátos módon Kontrát egy régi fényképét 



mutatták meg neki, amin még bajusszal volt látható. (Vadásznak nem bajusza, feltűnő dús 

szakálla van - az omb.) Ez volt az oka annak is, hogy rendőrségi forrásaink péntek este lapunk 

kérdésére leszögezték: valóban Kontrát Károlyról van szó. E megerősítés után közöltük a hírt, 

miután őt magát nem sikerült utolérnünk." 

Egyetlen bekezdésen belül több ellentmondás: hol egyetlen rendőrtiszt, hol pedig "rendőrségi 

forrásaink", az utolsó mondat "megerősítés"-ről beszél, ami egyrészt ellentmond annak a 

korábban kétszer is leírt állításnak, hogy a hír alapja meg nem erősített értesülés volt, 

másrészt viszont nem világos, hogy mit kell itt megerősítésen értenünk. A jóindulatú 

értelmezés szerint először egy "név nélkül nyilatkozó rendőrtiszt" számolt be a szemtanú 

meghallgatásáról, majd este más "rendőrségi források" szögeztek le, erősítettek meg stb., 

többes számban. Őszintén szólva a nekünk szándékoltan homályosnak tűnő megfogalmazás 

alapján egyáltalán nem vagyunk biztosak abban, hogy valóban több rendőrségi informátorral 

beszélt a "munkatárs", de még ha így történt volna is, az bajosan tekinthető érdemi 

megerősítésnek. (Zavaró még az egyébként az egész magyar sajtóban elterjedt rutinszerű 

többes szám is a "források" kapcsán. Szinte soha nem tudható, hogy ilyenkor valóban több 

emberről, bizonyítékról van-e szó. Apró hanyagságnak vagy nagyotmondásnak tűnik, de van 

tétje: több forrás nagyobb bizalmat érdemel. Lehet az is, hogy csak a nyelv fejlődik, a 

forrásnak immár az újságmagyarban csak többes száma van.) Számunkra úgy tűnik, 

pontosabb az a megfogalmazás, amely szerint a közlés alapja meg nem erősített információ 

volt. 

A végkifejlet is ezt mutatja 

Utóirat: Az ombudsmanok most elmennek nyaralni, a következő jelentkezésük ezért négy hét 

múlva esedékes. De nyaralás közben is sokat gondolnak majd a Népszabadság-olvasóra. 

 

2007. szeptember 4. 

A Magyar Gárda 

Megalakult a Magyar Gárda, ettől hangos Magyarország, erről szól a Népszabadság, továbbá 

erre izgulnak az olvasók, de még az újságombudsmanok is. 

Az olvasók nem minden indulatos beszólása bírja el a nyomdafestéket, elég annyi, hogy sokan 

puhánynak tartják a lapot, és végre Orbán Viktor bátor leleplezését követelik, aki "a fasizmus 

felé veszi lépteit", miközben "a Fidesz meg kilenc százalékot elvett a nyugdíjból". Másokat 

viszont a miniszterelnökkel szembeni ellenszenvükre emlékeztet még a Magyar Gárda is, "ha 

Che Guevarát elismeri, akkor itt mi baja van a Magyar Gárdával?". Egyesek pedig a 

köztársasági elnökre haragszanak, de nagyon. Hogy mennyiféle ember olvassa a lapot, az a 

vélemény is jelzi, hogy akad olvasó, aki egyenesen annak örvend, hogy a zsidók végre 

valahára félnek, a cigányokat meg rendre kellene szoktatni. Ezzel szemben sokan követelik a 

gárda betiltását. Vannak, akik szerint a lap hibát követ el azzal, hogy "ingyenreklámot ad 

ennek a gyülevész bandának. Ha nem foglalkozna velük a média, senki nem tudna róluk". A 

következő olvasó viszont azért bírálja az újságot, mert az ügyben elmulasztotta Kállai 

ombudsman és Horváth Aladár jogvédő álláspontját kikérni. Néhány további olvasói 

megjegyzésre alább visszatérünk. 

A komoly lap és a rohamkéményseprők 



Az könnyen kimondható, indoklását is fölöslegesnek tartjuk, hogy a Népszabadságnak a hír 

vételétől fogva rendszeresen írnia kellett a Magyar Gárdáról, és mindarról, ami fontos és 

körülötte zajlik. Az erre fordított figyelem, a terjedelem szerintünk nem eltúlzott, tehát a lapot 

ért olvasói kritikák ebben a kérdésben nem megalapozottak. A gárda ügye szerkesztői és 

újságombudsmani szempontból pedig különösen érdekes, hisz arra nincs újságkészítői vagy 

akár újságombudsmani szabvány, mérce, szentencia, vajon mi a teendő ilyen esetben. Mert 

ahogy a lap híradása idézi "a szervezők szerint nincs szó militáns szerveződésről, pusztán a 

magyarság megmentéséről saját hazájában" (augusztus 27.). Aha, értenénk, ha lenne mit. 

Ezt az esetet, miközben a valóságban létezik, nehéz lenne elképzelni. Hogyan írjon az újság 

az elképzelhetetlen, elkeserítő, röhejes valóságról, a jogállam, a parlamenti pártok 

nyomorúságáról. Ahogy váltjuk a nézőpontot, úgy látszik a hangzatos nevű gárda inkább 

nevetségesebbnek, mint aggasztónak, illetve fordítva. Hogy a gárda célja a félelemkeltés, az 

nem kétséges. Ha félelmet kelt is, indokolte valakinek tényleg félni? Nyilván nem, különösen, 

ha tudjuk, mit hoz a holnap. Egyelőre ott az avató, a nagy és elég borzalmas tömeg, a fekete 

egyenruhában, megáldott zászlók alatt trappoló rohamkéményseprőkkel. 

Az Arany Jánost szájára vevő obsitos honvédelmi miniszter és a megbízott főparancsnok: a 

felkért ripők, a megbízott ripacs. Ilyenkor nem mindegy, mit mond a mértékadó újság. Ezt a 

kettősséget, a helyzet komolyságát, komolytalanságát végig érzékelteti a lap (Izzítják és 

hűtenék a politikai őszt, Gárdaavató ellentüntetésekkel, augusztus 23.), de úgy, hogy az 

iróniát ittott csak a címek, néhány megjegyzés jelzi, a lap alapvetően a komolyságát őrizte 

meg, helyesen. A vihar előtti csend levél és üzenetözönének tartalmáról a 

Népszabadságolvasó tájékozódhat: a miniszterelnök a legfőbb ügyésztől "elvár", a Magyar 

Gárda a "rágalmak" miatt a köztársasági elnök védelmét kéri. A Fidesz meg a nemzetközi 

zsidó szervezeteknek arról ír, hogy az állampolgárok hátrányos megkülönböztetését "nem 

engedi", szocialista vezetők ezt nyílt levélben nem tudják "kétely nélkül üdvözölni", 

őszintétlennek tartják, válasza szerint Navracsics Tibor pedig nem értette, miről is szól a 

szocialista levél. Ugyanebben a lapszámban (augusztus 25.) a lap Kubatov pártigazgatóval is 

készít korrekt interjút: "Annyi jelét adtuk már az elhatárolódásnak". 

A Népszabadság folyamatosan beszámolt a Magyar Gárdával szemben állást foglaló fideszes 

és a párt ifjúsági szervezetét vezető politikusok szavairól (pl. Szólózó polgármesterek a 

Fideszben, augusztus 24., A Fidesz ellép a gárda mellől, augusztus 28.), de arról is, hogy az 

egyik Fideszalelnök szerint az egészről Gyurcsány Ferenc tehet (A Fidesz most is a kormányt 

okolja), továbbá hogy a másik, ugyancsak gárdaellenes, befolyásos ellenzéki politikus 

(Pokorni Zoltán) szerint a masírozó gárda csak Gyurcsánynak segít. Orbán Viktor végül az 

elhatárolódástól határolódik el (augusztus 31.), és így tovább. Aztán a sajtótájékoztatókról is 

minden fontosat megtudhatunk, annak rendjemódja szerint. A további lapszámok a gárda 

megalakításáról és az ellentüntetésekről folyamatosan nagy terjedelemben írnak, azon kaptuk 

csak fel a fejünket, hogy egyenesen történelmi napnak (augusztus 27.) nevezi a gárdisták 

avatását a Népszabadság egyik címe. Persze, megítélés kérdése. Nem tudjuk, mert a 

történelem a jövőben dől el. 

Az újságnak van álláspontja... 

A lap, a szerkesztő, úgy tűnik, ezúttal nagyon figyelt. Ha nehezünkre esik is, kénytelenek 

vagyunk dicsérni. Ha a tudósításokat, a belső munkatársak publicisztikáit, de még ha a 

külsősök által jegyzett publicisztikai rovatot és a mellékletet olvassuk is akár a legnagyobb 

rosszindulattal, nem lehet kétségünk, az újságnak van álláspontja a Magyar Gárda 

létrejöttéről, és hogy mi ez az álláspont. A szövegek is színvonalasak. Azért fontos ismeretek 

terén, problémák értelmezésénél mégis elengedte olykor az újság az olvasó kezét. 



...de... 

Az egyik kedves olvasó a Magyar Gárda bejegyzésének jogi hátteréről nem talált érdemi 

eligazítást kedvenc lapjában. Hozzáteszi, hogy ezzel összefüggésben az alkotmány és az 

avatás kérdésköréről sem talált olvasnivalót. Arról is szívesen olvasott volna, hogy Európában 

és a tengerentúl milyen alkotmányos szabályok vonatkoznak az ottani gárdákra. Megjegyzése 

egyezik a mi tapasztalatainkkal. A gárdával kapcsolatos történet megértésének nem 

elhanyagolható síkja a Harmadik Köztársaság joga, és ennek a jognak a története. (Bár az 

általunk értékelt időszak utolsó lapszáma, a szeptember 3i végül foglalkozott a jogi háttérrel 

is.) A köztársasági elnököt azért bírálja a lap (augusztus 27.), mert a félelemkeltést és az ezzel 

való manipulációt, egyet ide, egyet odasózva ítéli el, miközben nem vesz tudomást a történeti 

sorrendről. Ugyanakkor a problémahalmaz alkotmányos vetületeinek így a gyülekezési, 

egyesülési jog, gyűlöletbeszéd taglalásának, valamint a pártok működése alkotmányi 

korlátainak (mely utóbbiról Sólyom László monográfiát is írt) tárgyalásában nem jeleskedett a 

lap, ami többek között azért is hiányzik, mert még a művelt olvasó is keveset tud erről a 

problémahalmazról, mely pedig az események egyik legfontosabb szereplőjének, a 

köztársaság elnökének szóvá tett eddigi passzivitásának értelmezését is könnyítené. 

A tisztelendők 

A zászlók "jelentsenek félelmet", mindazok számára, akik "akár anyagilag, szellemileg, vagy 

fizikailag a kisujjukat is megmozdítják a magyarság ellen" (Csuka Tamás). Az egyik olvasó 

az áldást mondó lelkészek és a katolikus pap jelenlétének egyházjogi vetületéről várt volna 

magyarázatot. A másik, nem kevés malíciával, aziránt érdeklődött, hogy kedves újságja miért 

nem járt annak utána, vajon kérteke a gárdisták áldást rabbitól is, és ha nem, vajon miért. A 

magunk részéről ez utóbbit is feltehető kérdésnek véljük. Van, aki ezután nem fizet majd 

egyházi adót. 

Noha vallás és egyházügyi szakértőt is megkérdezett a lap (augusztus 27.) és ő felhívta a 

figyelmet, hogy az egyházak első nyilatkozataikban csak azt szögezték le, hogy a lelkészeket 

nem ők küldték szentelni, de fellépésüket nem bírálták. 

Nem tudtuk meg azonban, hogy az egyházi jog szerint ilyenkor mit tehetnének a püspökök. 

Az egyházi hierarchia erősségét és létét tekintve az ügyben nem lényegtelen az egyes 

egyházak közötti eltérés, hisz az evangélikusoknál nincs is hierarchia. Nem kapott hangsúlyt 

továbbá az egyes felekezetek képviselői nyilatkozatainak eltérő árnyalata. A Hétvége 

melléklet (szeptember 1.) viszont jelezte, hogy van, amikor a lap érzékeli ezeket az 

árnyalatokat, ugyanis beszólt Hiller miniszternek, hogy máskor, ha óhajt valamit, ne 

"felszólítsa" az egyházakat, hanem udvariasan kérjen. 

A gárdista közszereplő 

Az olvasó azt kifogásolta, hogy a Népszabadság meg sem próbált utánanézni annak az 

"elesett" gárdistának, akit éppen az avatás előtt lőttek meg gáz pisztollyal. És hogy vajon 

miként került az erőszaktól tartózkodó Magyar Gárda tagjelöltje a gázpisztoly csöve elé. Az 

egyik kedves telefonáló meg aziránt érdeklődik, honnan van pénz egyenruhára, egyéb 

eszközökre, a szervezet fenntartására. A gárdisták közszereplők.  

Nem konspirálnak, nevüket és arcukat adták az általuk nemesnek vélt célokhoz. Ha nem is ez 

a legfontosabb ismeret, valóban fontos lenne tudni, ha nem is név szerint, hogy kik ők, 

honnan jöttek, hová tartanak. 

 



2007. szeptember 18 

Itt a vége 

A hír és a vélemény kellő szétválasztása a modern újságírás egyik alapdogmája, szerte a 

világon újságombudsmanok kedvenc vesszőparipája. Hálásak vagyunk hát annak az 

olvasónak, aki éppen most, utolsó jelentésünkre készülődésünkkor keresett meg bennünket 

ilyen tárgyú észrevétellel. 

A hír és a vélemény elkülönítése problémájának több rétege van, és ezek közül csak az egyik, 

noha talán a legalapvetőbb az, hogy a hírműfajú cikkek ne tartalmazzanak nyilvánvaló 

értékelést. 

A hír és vélemény 

Van azonban a problémának egy illékonyabb, nehezebben kezelhető vetülete. Az újságolvasó 

ugyanabban az újságban olvassa a hírt és a véleményt, és mivel tisztában van a lap 

irányultságával, könnyen kialakulhat az, akár alaptalan, benyomása, hogy a híroldalak is a 

véleményoldalakon megjelenő álláspontot szolgálják, tehát nem elfogulatlanok. Nagyon 

nehéz ez ellen a benyomás ellen küzdeni, és ezért óriási jelentősége van a látszatoknak, a 

külsőségeknek. 

A kedves olvasó most éppen egy ilyen, a kellemetlen benyomások kialakítására alkalmas 

külsőségre hívta fel a figyelmet: azt nehezményezte, hogy a Népszabadság szeptember 8-i 

számában feltűnően hasonló mondatokkal számolt be a címoldali tudósítás a lengyel szejm 

önfeloszlatásáról, mint amiket a harmadik oldali ("belsős") publicisztika használt ugyanazon a 

napon. Őszintén szólva, a két írás ("Végítélet Varsóban", illetve "A szejm feloszlott, a válság 

maradt") áttanulmányozása után a kritika nem tűnik megalapozottnak. Kétségtelen, mindkét 

cikk tartalmaz minősítő kifejezéseket (a Lengyel Családok Ligáját mindkettő nacionalistának, 

az Önvédelem nevű pártot mindkettő populistának nevezi), de az ilyen, a szereplők politikai 

irányultságára utaló címkék használata aligha elkerülhető, ráadásul itt olyan minősítésekről 

van szó, amilyeneket a magyar és a nemzetközi sajtó széles körben használ a két szervezettel 

összefüggésben. 

Az is igaz, hogy mindkét cikkben szerepel események olyan bemutatása, amit talán az 

érintettek némelyike vitatna, például hogy a fő kormánypárt, a Jog és Igazságosság (PiS) saját 

embereivel rakta tele az állami tévét és rádiót. Talán itt a tudósítás fogalmazhatott volna 

körültekintőbben - "az állami média a Kacynski ikrek teljes ellenőrzése alatt áll", ez inkább 

publicisztikába illő fordulat, tudósításban illett volna legalább egy-két részlettel alátámasztani 

egy ilyen állítást - de végtére itt is ellenőrizhető tényállásokról van szó. Az olvasó által 

felvetett esetben tehát úgy látjuk, a két írás nem alakítja ki azt a benyomást, hogy a lap (vagy 

rendszeres szerzői) álláspontja érdemben befolyásolta volna a tudósítás hangnemét. 

Viszont az észrevétel felidézett bennünk egy nemrégiben történt esetet, amit annak idején a 

körülményekre tekintettel nem tettünk szóvá. Most már lehet róla - higgadtabb helyzetben - 

beszélni. Emlékezetes, hogy július elején a rendszerváltás óta eltelt időszak egyik 

leggyalázatosabb eseménye során szélsőséges huligánok megverték a melegfelvonulás több 

résztvevőjét. Az eset okkal váltott ki felháborodást a demokratikus közvéleményben. A 

Népszabadság, ezt megelégedéssel láttuk, szikrányi kétséget sem hagyott afelől, hogy mit tart 

az esetről: ékesszólóan, hangsúlyosan adott hangot erkölcsi megvetésének. 

Újságombudsmani, kákán is csomót kereső lelkünk azonban nem volt maradéktalanul 

elégedett. A szélsőjobboldali támadást követő napon (július 9.) ugyanis a szenvedélyes hangú 

publicisztikát ("Hajtóvadászat") jegyző szerzővel azonos monogramú munkatárs készítette az 



eseményről a tudósítást ("Utcai támadás a melegek ellen"), és a két írás stílusjegyei alapján is 

igen valószínű, hogy a két szerző ugyanaz a személy. Persze tévedhetünk, és akkor bírálatunk 

tárgytalan. 

De ha mégsem tévednénk, akkor olyan gyakorlatról van itt szó, ami mindenképpen kerülendő. 

Félreértés ne essék: nem azt kérjük számon, hogy a riporternek ne legyen magánemberként 

(akár nagyon határozott) véleménye tudósítása tárgyáról. A magunk részéről szeretnénk azt 

gondolni, hogy ez a botrányos tett mindenkiből mélységes felháborodást vált ki. De még ilyen 

gyalázat esetén is fontos, hogy az olvasó biztos lehessen benne, a tudósítót személyes 

érzelmei nem korlátozzák a tények arányos, pontos bemutatásában - ami emberileg nagyon 

érthető lenne, de az újságírói hivatás szempontjából elfogadhatatlan. És ilyenkor szerep jut a 

látszatoknak. Ha - mint gyanítjuk - ugyanaz a szerző írja a beszámolót, mint aki a véleményt 

is írja, akkor még az együtt érző olvasóban is kétség támadhat a tudósítás teljes tényszerűségét 

illetően. Ezért javasoljuk, hogy a tudósítói és kommentátori szerepek személyileg váljanak 

szét: aki rendszeresen véleményt ír a harmadik oldalon, az ne tudósítson a híroldalakon. 

Az ombudsman leköszön és megköszön 

Lejárt az időnk. Előre kimért időre szerződtünk újságombudsmankodni a Népszabadsághoz, 

és ez most letelt. Örömmel csináltuk, de cseppet sem bánjuk, hogy immár vége. Nem mintha 

összevesztünk volna valakivel, és nem is untuk meg. Nem is azért, mert noha alapjában véve 

valahol mi is jó emberek vagyunk, két hétről két hétre mégis üzemszerűen újságkészítőket, 

derék embereket bántottunk. Nem is azért, mert - akár ez is igaz lehet - a jó újságombudsman 

eredendően lusta; boldog, ha valamit nem kell már csinálnia, amit régebben csinált. Amikor 

otthagytuk az előző áldozatunkat a Magyar Hírlapot, úgy véltük újságombudsmani karrierünk 

is véget ért. Miközben nem álltunk ellen a Népszabadság megtisztelő hívásának, mi magunk 

már új újságombudsmanokat szerettünk volna olvasni, mert az mégsem járja, hogy e kies 

hazában ne teremjen több újságombudsman, csak ez a kettő, aki mi vagyunk. 

Búcsúzó megjegyzések 

Az a lap, amely vállalja a kockázatot, hogy nyilvános és független ellenőrt kér meg önnön 

bírálatára, nem újságnak látszó tárgy, hanem valódi, és erre büszke lehet. 

Az újságombudsmant intse szerénységre, hogy a lapkészítés és a lap utólagos bírálata 

sajátosan egyenlőtlen kommunikációs helyzet, amelyben az újság a kiszolgáltatott fél. Az 

újság bírálat szempontból fontos részeit sokszor egyetlen nap, de talán csak egy-két óra alatt 

készítik el, mikor sok mérlegelésre nincs idő. Az ombudsman, a műfajból következően, 

mindig utólag okos. Akad újságírói, lapszerkesztői hiba, amely teljes pompájában csak 

napokkal később mutatja meg magát. Igyekeznünk kell ezért az utólagos okosság hasznát úgy 

begyűjteni, nem a magunk, hanem az újság javára, hogy ahol csak lehet, a hibákat megelőző 

óvintézkedések megtételéhez segítsük a lapot. 

A fölényeskedést már csak azért is próbáltuk kerülni, mert elismerjük: szerények vagyunk, 

másrészt soha nem is éreztük magunkat fölényben. Az újságombudsman a jó lap tartozéka, 

nem tör főszerepre.  

Sok mindent nem tettünk, holott a csábítás erős volt.  

Miközben van elképzelésünk a jó magyar mondatról, nem kötöttünk bele mondatokba. Ha egy 

(ein) germanizmust találtunk, nem ültünk tort, nem tettük szóvá. Azt képzeljük, tudunk egy 

kicsit írni, de újraolvasva, sokszor saját mondatainktól sem vagyunk elragadtatva. Vagyis ne 

mondja se a bagoly a verébnek, se a gerenda a szálkának; másrészt a nyelvhelyességi dühben 



sokszor nem kevés provincializmust érzünk. Óvatosságra inthet az is, hogy nem lehetünk 

biztosak, vajon saját nyelvi dogmáink helytállóak-e. Sokszor elhűlve látjuk, hogy legfőbb 

nyelvhelyességi babonáinkra, olyan kitűnő író, mint Nádas Péter, egyszerűen fitytyet hány. 

Úgy döntöttünk tehát, hogy az anyanyelvi lektorkodás, egészen az érthetőség határáig, nem az 

újságombudsmanoknak való. (Azért bevalljuk magánolvasóként boldoggá tesz minket már 

egy szép mondat is.) 

Sok olvasó kérte, hogy az újságombudsman néha szóljon a téves adatokról (nem beszélünk a 

levegőbe: 2007. szeptember nyolcadikán például azt a Richard Dawkinst, aki a cikk szerint 

1946. március 21-én született, 57 évesnek nevezi egy cikk /saját ombudsmani 

gyűjtésünkből/). Akadt több kedves olvasó, aki ilyeneket, valamint a fogalmi tévesztések 

egész arzenálját bocsátotta rendelkezésünkre, felszólítva, hogy az ilyen hibák 

kipellengérezésének fegyverét állítsuk újságombudsmani hadrendünkbe. Sokan a magyar és 

idegen szavak arányán, és nem jelentésüknek megfelelő használatán mérgeskednek. Ezek 

olykor tényleg boszszantóak, és elismerjük, egy határon túl érintheti az újság általános hitelét 

is, a mi ingerküszöbünket az ilyen hibák annak ellenére nem érték el, hogy tollhegyre 

(pellengérre) tűzve, igencsak mulatságos látványt nyújthatnak. Nem akartunk mulatságosak 

lenni, és ezt a tárgyat nem is találtuk elég izgalmasnak, úgy véltük, a magyar hírlapírás 

legfőbb bajai máshol vannak. 

Kifejezett önkorlátozással tartózkodtunk a publicisztikák bírálatától. (Éppen el tudnánk 

képzelni olyan publicisztikát, amelyet nem hagytunk volna szó nélkül, de ilyennel nem 

találkoztunk.) Nem akartunk kritikákat írni. 

Bántottunk olyan szerzőket, akiket kedvelünk, és békén hagytunk olyanokat, akiknek írásait 

kevésbé szeretjük. 

Az újságombudsmani munkát, már ha lesz ilyen a jövőben, mint Magyarországon mindent, 

leginkább az elmocsarasodás fenyegeti. Hogy vegyük figyelembe, milyen rendes ember! Ne 

bántsunk annyira! Gondolj az érdemeire! Ne harapj a kézbe, mely enni ád! Meglehet, nem 

olyan nagy baj, hogy az első (két) újságombudsman nem szakmabeli, hanem kívülről jött. A 

szakmai tapasztalat biztos segített volna abban, hogy egy-két melléfogást elkerüljünk, viszont 

a "folyamat" bensőséges ismerete talán túlzottan megértővé tett volna minket. 

A jó újságombudsman mindösszesen két dolgot tisztel: a szöveget és az olvasót. Köszönjük, 

hogy - képességeinkhez, szorgalmunkhoz mérten - lehettünk. 

Megköszönjük Majtényi Lászlónak és Miklósi Zoltánnak lapombudsmani tevékenységét. 

Munkájukat - felkérésünkre - két hét múlva Lipovecz Iván folytatja.  

(A szerk.) 

 


